مصرف روزانه سیر چه فوایدی دارد؟

سیر یکی از سبزی‌های بسیار پرطرفدار دنیاست که در منوی غذایی بیشتر مردمان اروپا (مخصوصا ایتالیایی‌ها) جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش تازه‌نیوز،  استفاده منظم و روزانه از سیر در غذاهای مختلف می‌تواند به حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی، سیستم ایمنی و سیستم گوارشی کمک کند زیرا سیر حاوی ترکیب ارزشمندی به نام آلیسین است. در ادامه این مطلب، با مهم‌ترین فواید مصرف روزانه سیر به صورت خام یا پخته آشنا خواهید شد که به ترتیب عبارتند از:

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی
تقریبا هر ۳ حبه سیر خام حاوی ۳ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ میلی‌گرم سدیم، ۳۶ میلی‌گرم پتاسیم، ۲.۸ میلی‌گرم ویتامین C و مقادیر مناسبی از زینک (روی)، منیزیم و ویتامین K است. از این‌رو، مصرف منظم و روزانه سیر می‌تواند با کاهش سطح التهاب در بدن و کمک به بازسازی گلبول‌های سفید خون درنهایت باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود. علاوه بر این، ترکیباتی مانند آلیسین و سولفور هم در سیر وجود دارند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

 

کاهش سطح کلسترول خون
یکی از عوامل ابتلا به بیماری و سکته‌های قلبی در دهه‌های اخیر، بالا بودن سطح کلسترول خون به‌دلیل تغییر سبک زندگی و الگوی غذایی افراد مختلف در سطح جهان بوده است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم سیر می‌تواند مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن برساند و به پیشگیری از افزایش کلسترول خون کمک کند. سیر می‌تواند به انواع خوراک‌ها، سس‌ها و خورش‌ها اضافه شود.

 

کنترل فشار خون
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم و روزانه سیر می‌تواند هم باعث کاهش فشار سیستولیک و هم باعث کاهش فشار دیاستولیک شود درحالی که احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را هم کمتر می‌کند. مصرف منظم و روزانه سیر به تنظیم کلسترول و فشار خون کمک می‌کند و از این طریق می‌تواند نقش مثبتی در حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی داشته باشد.

 

کنترل قند خون
بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه و منظم سیر می‌تواند به تنظیم قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند و تاثیر مثبتی بر کاهش قند خون ناشتا و پایین آمدن شاخص Hb۱Ac داشته باشد.

 

بهبود عملکرد سیستم گوارشی
بیشتر ما درباره فواید باکتری‌های مفید موجود در روده‌ها شنیده‌ایم و می‌دانیم که افزایش حجم پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید روده به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند. اما خیلی از ما نمی‌دانیم که پری بیوتیک‌ها هم نقش کلیدی و مهمی در حفظ سلامت سیستم گوارشی (مخصوصا روده‌ها) دارند. پری بیوتیک‌ها درواقع باکتری‌های مفید و سالم روده را تغذیه می‌کنند درحالی که سیر به‌عنوان یکی از منابع خوب برای دریافت پری بیوتیک شناخته می شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم و روزانه سیر می‌تواند تاثیرگذاری قابل توجهی بر حفظ سلامت سیستم گوارشی (مخصوصا روده‌ها) داشته باشد و احتمال ابتلا به بعضی از عوارض گوارشی مزمن مانند نفخ، گاز معده یا سندرم روده تحریک‌پذیر را کاهش بدهد.

منبع: سلامت

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.