تفاوت اختیار مردم و حاکمیت؛ برای توجیه یک خطای فردی از کلیت نظام هزینه نکنید
وقتی دوربین مدار بسته بود، چرا آن فرد معمم با موبایل شخصی خودش از آن خانم تصویربرداری می کرده است؟
به گزارش تازهنیوز، عصرایران نوشت: وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره حادثه درمانگاه قم ، فیلمبرداری آن فرد معمم از خانمی که حجابش را رعایت نکرده بود را چنین توجیه کرد که پلیس هم از خودروهایی که با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند، تصویربرداری می کند و نیز در مغازه ها و اماکن عمومی نیز دوربین های مداربسته وجود دارد که فیلم می گیرند و برای کشف جرم به مفید است.
در این باره چند نکته قابل توجه است:
۱ – مقایسه فیلمبرداری از یک خانم در یک درمانگاه با تصویربرداری پلیس از خودروهایی که با سرعت غیر مجاز حرکت می کنند، قیاس مع الفارق است. حاکمیت به واسطه اختیاراتی که از سوی مردم دارد، مجاز به بسیاری از کارهاست که مردم عادی حق انجام آنها را ندارند. مثلا حکومت می تواند افراد را زندانی کند اما شهروندان چنین حقی ندارند. حال اگر شهروندی، فردی را حبس کند، نمی توان گفت این کاری است که حکومت هم انجام می دهد و اشکالی ندارد!
۲ – مقایسه با دوربین های مدار بسته مغازه ها و اماکن عمومی هم از بیخ و بن غلط است. اولاً این دوربین ها، مخفی نیستند و حتی در جاهایی که دوربین مدار بسته نصب می شود، با این تابلو که “این محل مجهز به دوربین مدار بسته است” اطلاع رسانی می کنند یا دوربین ها در جایی که توسط رهگذران دیده می شوند، نصب می شوند. ثانیاً این دوربین ها، برای تصویر برداری از فرد خاصی به کار نمی روند و فضای عمومی در بر می گیرند.
این مطالب را هم ببینید:
- انتقاد تند آیتالله فاضل لنکرانی از ماجرای درمانگاه قم؛ عکس و فیلم از کسی که حتی منکری را هم انجام میدهد خود منکر است
- فرزند آیتالله بهجت درباره حادثه درمانگاه قم: کجا گفته شده عکس بگیری؟
- ناگفتههایی از اقدام یک روحانی درباره حجاب در قم؛ بحث درباره بدیهیات شرمآور است!
حال چگونه می شود فیلم برداری مخفیانه از یک خانم را با دوربین های مداربسته در اماکن عمومی که همه از وجودشان مطلع هستند، یکی دانست، سوالی است که لابد جناب وزیر جوابش را می داند!
۳ – حالا که آقای وزیر به دوربین های مداربسته در اماکن عمومی اشاره کرده، جا دارد این سوال مطرح شود که مگر در آن درمانگاه دوربین مدار بسته نبود؟ مشخص است که مانند همه اماکن عمومی مشابه، بود.
لذا سوال دوم مطرح می شود: وقتی دوربین مدار بسته بود، چرا آن فرد معمم با موبایل شخصی خودش از آن خانم تصویربرداری می کرده است؟ مگر نمی گویند می خواسته گزارش عدم رعایت ححاب توسط آن خانم را بدهد؟ می توانست گزارش دهد و از مسوولان مربوطه بخواهد مستند حرف او را در دوربین های مدار بسته درمانگاه ببینید و مدیران درمانگاه هم نمی توانستند از دستور قضایی برای بازبینی فیلم ها، استنکاف کنند.
پس نه تنها او در حال نهی از منکر نبوده، بلکه اساساً تصویربرداری اش نیز محلی از اعراب نداشته و باید درباره چرایی این کار توضیح دهد.
۴ – یکی از بهترین مواضع در این باره را آیت الله فاضل لنکرامی گرفت و گفت که اگر معممی خطا کرد نباید بگوییم او هم لباس ماست و ما باید از او دفاع کنیم.
حالا یک فردی یک خطایی کرده و از یک خانم مخفیانه فیلمبرداری کرده است، قرار نیست که همه اصول اخلاقی و قانونی و بدیهیات را زیر پا بگذاریم تا کار او را توجیه کنیم.
در همه دنیا، حتی در کشورهای غربی، تصویربرداری مخفیانه یک مرد از یک زن – حتی در معابر عمومی – کاری زشت و غیراخلاقی و مذموم است و شگفت انگیز این که برخی اصرار دارند برای توجیه یک خطای فردی، حتی از کلیت نظام نیز هزینه کنند و بدیهیات را وارونه جلوه دهند.
۵ – کسانی که از خانم های بی حجاب یا بدحجاب فیلم می گیرند و در عین حال ادعای حزب اللهی و ولایتمدار بودن هم دارند، مگر نشنیده اند که ولی فقیه در این باره گفته اند «بگو و رد شو»؛ و نگفتهاند دوربینات را به سمت زنان و دختران بگیر و یواشکی از آنها عکس و فیلم بگیر.
اسم این کار زشت، هر چه باشد، مثل فضولی و چغولی، امر به معروف و نهی از منکر نیست و خدا نگذرد از کسانی که با کارهای منکرشان، این فریضه الهی را نیز لکه دار کردند.