عکس: نامگذاری خیابانی در فرانسه به نام مریم میرزاخانی!

با وجودی که به دلیل مخالفت خانواده دانشمند نابغه ایرانی، هیچ خیابانی در تهران به نام مریم میرزاخانی، نامگذاری نشد، آلمان و فرانسه زودتر دست به کار شدند.

به گزارش تازه نیوز، حواشی مربوط به نامگذاری خیابانی به نام استاد محمدرضا شجریان، باعث شد کاربران شبکه‌های اجتماعی، این نوع نامگذاری‌ها در سایر کشورها را یادآوری کنند. یادآوری درباره یک نابغه ریاضی با کنایه به آنها که تابلوی خیابان شجریان را مخدوش کردند!

در حالی که نامگذاری خیابانی به نام مریم میرزاخانی در ایران، منتفی شده، فرانسه خیابان و برلین پیاده راهی را به نام این دانشمند نابغه ایرانی نامگذاری کرده است.

داستان نامگذاری چه بود؟

نام مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی، برنده جایزه فیلدز و استاد دانشگاه استنفورد مدتی است که بر تابلوی یکی از خیابان‌های شهر «مون‌پُلیه» فرانسه قرار گرفته است. این دومین گذر شهری در دنیا است که به نام روانشاد مریم میرزاخانی شده است. پیش از این یکی از پیاده‌راه‌های منتهی به دانشکده ریاضی شهر برلین به همت شماری از دانشجویان ایرانی در این شهر به نام مریم میرزاخانی شده است. طبیعتا نامگذاری یک خیابان حتی در شهر مون‌پلیه فرانسه نیز می‌تواند خدمات او را به علم ریاضی برای نسل‌های امروز و آینده یادآوری کند.

جالب است که در صورتجلسه انجمن شهری مون‌پلیه آمده که این نامگذاری به پیشنهاد اعضای انجمن بوده و خیابان‌های همجوار خیابان میرزاخانی نیز به نام مشاهیری، چون ژاک دریدا (فیلسوف فرانسوی)، استیو جابز (مخترع و کارآفرین آمریکایی) و الکساندر گروتندیک (ریاضیدان فرانسوی) نامگذاری شده است. جالب‌تر این که برخی از نام‌ها مثل کارل مارکس اقتصاددان آلمانی از سوی اعضای انجمن برای قرار گرفتن بر یک خیابان رای کافی به دست نیاوردند.

به هر صورت نامگذاری یک خیابان در فرانسه به نام ریاضیدان زن ایرانی قطعا یک اتفاق خوشحال‌کننده است در حالی که تلاش برخی از مقامات شهری در تهران برای انجام همین کار در نهایت به نتیجه نرسید و ظاهرا مخالفت پدر مریم میرزاخانی به عنوان مانع اصلی برای اجرای ایده عنوان شده است. صرف نظر از ماجرایی که در تهران رخ داد، به هر حال نام نابغه ریاضی ایران در اروپا حالا حالا‌ها در برابر دیدگان مردم قرار خواهد داشت.

مریم میرزاخانی در تهران!

بنابراین گزارش، محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران در مورد نام‌گذاری خیابانی به نام مرحوم مریم میرزاخانی اظهارداشت: عدم نام‌گذاری خیابانی به نام این دانشمند ریاضی به خواست خانواده آن مرحوم بوده است. در زمانی پس از فوت مریم میرزاخانی با پدر مرحوم صحبت کردیم تا خیابانی را به اسم ایشان نام‌گذاری کنیم. اما پدر ایشان مخالفت صریح کرده و رضایتی در این خصوص نداشت؛ گویا خانم میرزاخانی نیز در زمان حیات‌شان علاقه‌ای به چنین مسأله‌ای نداشت. در نهایت به دلیل مخالفت پدر ایشان، این تصمیم اجرایی نشد.

حق شناس افزود: آقای میرزاخانی در واکنش به احتمال نام‌گذاری خیابانی به اسم مریم میرزاخانی گفت که قدرت شما زیاد است اگر بخواهید این کار را انجام می‌دهید. اما خانواده ما با این کار موافق نیست و مخالفت خود را نشان خواهیم داد به همین دلیل شورا هم منصرف شد.

 

۱ نظر
  1. ناشناس

    نام خیابانی در ایران هم از حکیم نظامی به شهدای غزه تغییر یافت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.