برباد رفته؛ دنیایی از احساسات در سینمای کلاسیک

برباد رفته یک فیلم آمریکایی در ژانر حماسی، عاشقانه و درام به کارگردانی ویکتور فلمینگ است که در سال ۱۹۳۹ اکران شد. فیلم نامه این فیلم توسط سیدنی هاوارد بر اساس رمانی به همین نام، نوشته مارگارت میچل به رشتهٔ تحریر درآمده‌است.

به گزارش تازه‌نیوز، فیلم بر باد رفته (Gone With the Wind) فیلم درام به کارگردانی ویکتور فلمینگ، کارگردان مشهور آمریکایی است و از ستارگان آن می توان به کلارک گیبل و ویوین لی اشاره کرد.

درجه فیلم: R
ژانر: جنگی، درام
زمان فیلم: ۲۳۸ دقیقه
تاریخ اکران: ۱۵ دسامبر ۱۹۳۹
استودیو: مترو گلدوین مایر

خلاصه فیلم

اسکارلت دختر یکی از مزرعه داران بزرگ است که موج جنگ، زندگی او و خانواده اش را تحت تأثیر قرار می دهد و او در عین حال که درگیر احساسات گذشته اش است باید با دوران جدید پس از جنگ سازگاری پیدا کند اما …

موقعی که اسم سینمای کلاسیک جهان می‌آید، ذهن ما به فیلم‌های سیاه و سفید کارگردانانی چون چارلی چاپلین، هیچکاک، یا هنرپیشگان مطرحی مانند جک لمون، آدری هپبورن، مرلین مونرو و خیلی‌های دیگر می‌رود. اگر تا پایان این مطلب بروید، با فیلم‌های خوبی در سبک کلاسیک آشنا خواهید شد که همگی ارزش بالایی دارند و جزء بهترین آثار ابدی سینما محسوب می‌شوند.

بر باد رفته یکی از شناخته شده‌ترین آثار سینمای کلاسیک جهان است که همه‌ی فیلمبازان یا آن را دیده‌اند، یا کتابش را خوانده‌اند. بازی ویوین لی در نقش اسکارلت و کلارک گابل در نقش رت باتلر، ترکیبی را ساخت که در زمان اکرانش دل همه را برد و هنوز هم یکی از زوج‌های جادویی سینما کلاسیک محسوب می‌شوند.

این فیلم در سال ۱۹۳۹ بر اساس کتابی به همین نام نوشته مارگارت میچل ساخته شد. داستان فیلم در خلال جنگ های داخلی آمریکا، در سال‌ ۱۸۶۱ می‌گذرد. اسکارلت زیبا و جوان، دل خود را به اشلی سپرده است. مردی که قرار است به‌جای اسکارلت با دختر دیگری به نام ملانی ازدواج کند. اسکارلت با این که جلوی دیگران می‌خواهد به اشلی التماس کند تا او را به جای ملانی انتخاب کند، متوجه نیست که توجه مرد جذاب دیگری به نام رت باتلر را به خود جلب کرده است…

 

” فیلم برباد رفته ” دیدگاهی احساسی از جنگ داخلی را ارائه می دهد ، در آن “جنوب قدیمی” جای کاملوت را می گیرد و جنگ نه چندان برای شکست کنفدراسیون و آزاد کردن برده ها به خانم اسکارلت او ‘بود اما ما می دانیم که سالهاست که نوستالژی آلوده به این سرزمین می آید. با این حال که ” فیلم برباد رفته ” بیش از ۶۰ سال از ساختش می‌گذرد ، هنوز یک اثر برجسته  ، به همین دلیل که داستان خوبی را روایت می کند و آن را به طور شگفت انگیزی خوب می گوید.

برای داستانی که می خواست تعریف کند ، فیلم مناسب در زمان مناسب بود. اسکارلت اوهارا موجودی از دهه ۱۸۶۰ نیست بلکه دهه ۱۹۳۰ است: یک زن مدرن و با روحیه آزاد. راه را پرچمداران عصر جاز فیتزجرالد ، بازیگران جسور سینمای آن دوره و واقعیت اقتصادی افسردگی برای او آماده کردند ، که برای اولین بار زنان زیادی را مجبور به کار در خارج از خانه های خود کرد.

وی همچنین تلاش کرد تا سرنوشت اقتصادی خود را در سالهای پس از فروپاشی جنوب کنترل کند ، ابتدا با کاشت پنبه و بعداً با راه اندازی یک تجارت موفق الوار او نمادی بود که ملت هنگام ورود به جنگ جهانی دوم به آن نیاز داشت. خواهر روحانی روزی پرچین.

هنر امروز درباره برداشت های روانشناسی ازفیلم بر باد رفته نوشته است:

” بر باد رفته ” چهارمین اثر عاشقانه ی تاریخ سینمای جهان شناخته شده است. این فیلم در پکیج فیلم های درمانی مشکلات جنسی، آمیزشی و زناشویی و در پکیج فیلم های درمانی افسردگی، سرخوردگی، ناامیدی، بی انگیزگی و درماندگی و افزایش سرسختی، استواری و پایمردی و پشتکار کاربرد دارد.

در ایران، رت باتلرها پس از داشتن چندین رابطه پر سر و سِر با چندین اسکارلت، برای ازدواج به سوی ملانی آفتاب و مهتاب ندیده می روند و اسکارلت ها پس از آزمودن چند شکست عشقی و خیانت آمیزشی از سوی رت باتلرها، به ازدواج با اشلی بی آزار و کم حاشیه رضایت می دهند.

ملانی ها و اشلی ها چه از دیدگاه هیجان و چه از چشم انداز آمیزش، از پس سیراب ساختن رت باتلرها و اسکارلت ها برنمی آیند و فرجام داستان آن می شود که ملانی ها و اشلی ها شکست خورده و ناکام در خانه سر به کار خویش می نشینند و رت باتلرها و اسکارلت ها سرخورده و ناکام در راستای رابطه ی فرازناشویی به سوی هم می شتابند. ”

در داستان آمریکایی بربادرفته، رت باتلر با آن که ملانی را آشکار می ستاید و دوست دارد، آگاهی و بینش دارد که نمی تواند به او بسنده کند و نیاز به هیجان و شور در زندگی کم پاسخ و ناکام می ماند؛ از این رو به خیانت به ملانی راضی نمی شود و اسکارلت را برای زناشویی برمی گزیند.

اشلی نیز همچون همگان از اسکارلت خوشش می آید اما نیک می داند که نباید پایش را از گلیمش درازتر کند  چرا که هرگز آن اندازه میل و کشش جنسی – آمیزشی و قدرت و قاطعیت هیجان آفرینی و شوربخشی نداشته و نخواهد داشت که بتواند اسکارلت را به خودش وفادار نگه داشته و مانع خیانت او شود؛ پس هوشمندانه و واقع بینانه (برخلاف اشلی های ایرانی) برای ازدواج و زناشویی، ملانی را برمی گزیند.

این میان، فقط و فقط اسکارلت اوهارای دچار شخصیت پر رنگ خودشیفته (نارسی سیستیک) و شخصیت مختل نمایشی (هیستریونیک) است که تا واپسین جای داستان بر ” انتخاب اشتباه خودش : اشلی هیلز ” پافشاری و اصرار دارد و آن هنگام در می یابد و به بینش می رسد که از روز نخست باید همآورد همراه و همگام جنسی – زناشویی خودش : رت باتلر را برمی گزید و دل به او می سپرد که دیگر خیلی دیر است و رت باتلر به واسطه اختلال شخصیت های نمایشی (هیستریونیک) و خودشیفته (نارسی سیستیک) او، رها و ترکش کرده است !

فیلم در عین نمایش جنبه های منفی و ناپسندیده ی شخصیت نمایشی و خودشیفته ی اسکارلت، بر سرسختی، استواری، جنگندگی، پشتکار و اراده و انگیزه ی اسکارلت برای زنده ماندن خودش و زنده نگه داشتن مزرعه و میراث پدری و اسم و رسم نیاکانش به خوبی اشاره دارد و نشان می دهد که هر چند از درد و دشواری رخدادهای ناگوار جبر زمانه و تقدیرش – حتی مشکلات درون روانی و رفتاری خودش – به خوبی اما دیرهنگام آگاه می شود، اما چون فعلا حالش را ندارد، بعدن بدان فکر می کند !!

بربادرفته همچنین برای درمان نشانگان (سندرم) مرد شرمگین ایرانی (سندرم تختی) و زن شرمگین ایرانی از طریق آموختن راه و رسم مردانگی و زنانگی از رت باتلر و اسکارلت اوهارا و همانندسازی با آن ها بسیار ارزشمند است.

فیلم در مشاوره های پیش از ازدواج و طلاق، برای نشان دادن نبود همتایی و همخوانی شخصیتی، خلقی، اضطرابی و هیجانی و نیز ناهمتایی و ناهمخوانی جنسی – زناشویی و عاطفی – آمیزشی، کاربرد دارد.

ندیدن برباد رفته، بزرگ ترین اشتباه و خیانت یک نوجوان و جوان به خود و خانواده آینده اش است.

برباد رفته را ببینیم و از آن فراوان بیاموزیم.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.