آخر هفته‌ای پر از موسیقی/ انیمیشن انکانتو؛ قصه معمولی بودن دریک خانواده پرستاره

انیمیشن Encanto به‌عنوان ۶۰امین انیمیشن بلند ساخته شده توسط استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی در چندسالی که منتشر شده است بسیار محبوب و پر مخاطب بوده است.

به گزارش تازه‌نیوز، انیمیشن Encanto به‌عنوان ۶۰امین انیمیشن بلند ساخته شده توسط استودیو انیمیشن‌سازی والت دیزنی در چندسالی که منتشر شده است بسیار محبوب و پر مخاطب بوده است. انیمیشن افسون از این نظر بیشتر مورد توجه قرار گرفته که بایرون هاوارد، کارگردان انیمیشن Tangled و انیمیشن Zootopia وظیفه کارگردانی آن را بر عهده داشته و درواقع تیم زوتوپیا پشت ساخت انیمیشن موزیکال دیزنی قرار دارد. انیمیشن Encanto قرار است داستان یک خانواده خارق‌العاده به‌نام مادریگال را دنبال کند که در کوه‌های کلمبیا و در یک خانه‌ جادویی و در یک شهر پر جنب و جوش و در یک مکان شگفت‌انگیز و جذاب به‌نام انکانتو پنهان شده و زندگی می‌کنند.

جادوی انکانتو به هر کودک در خانواده یک قدرت فوق‌العاده می‌بخشد، اما میرابل تنها عضو خانواده مادریگال است که دارای قدرتی نیست. اما زمانی‌که میرابل می‌فهمد انکانتو در خطر است، او به‌عنوان تنها عضو معمولی خانواده مادریگال، شاید آخرین امید این خانواده استثنایی نیز باشد. همه چیز خبر از یک انیمیشن موزیکال دیگر به سبک کارهای دیزنی می‌دهد که می‌توان شاهد نمونه‌های مشابه بدون شخصیت شاهدخت یا با شخصیت شاهدخت بود. اما انیمیشن Encanto با اینکه تمامی فاکتورهای موجود برای پیروی کردن از راه و فرمول انیمیشن‌های دیگر دیزنی را دارد، اما نشان می‌دهد که قرار است روی پای خود بایستد.

کته قابل‌توجه این انیمیشن آن است که بایرون هاوارد (Byron Howard) و جَرِد بوش (Jared Bush)، دو تن از عواملی که به ترتیب کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن فوق‌العاده زیبای زوتوپیا را برعهده داشتند، در این انیمیشن باری دیگر به عنوان کارگردان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا ایده خود را برای ساخت انیمیشنی براساس خانواده‌ای شلوغ و پرجمعیت عملی کنند. آن‌ها که این ایده را از خانواده‌های پرجمعیت خود گرفته بودند، برای ایجاد اثری سرگرم‌کننده و خانوادگی به سراغ ترانه‌نویسی خوش‌نام و خوش‌ذوق به نام لین مانوئلا میراندا (Lin-Manuel Miranda) می‌روند.

میراندا، بازیگر، خواننده-ترانه‌نویس و کارگردان آمریکایی، در دنیای انیمیشن به واسطه ترانه‌های به‌یادماندنی و درخشانی که برای انیمیشن‌های موانا (Moana) و ویوو (Vivo) ساخته است، شناخته می‌شود. حضور او در این پروژه جدید دیزنی، برگ برنده‌ای است که بدون آن، این انیمیشن یک شکست تجاری محسوب می‌شد و نمی‌توانست به موفقیت فعلی خود دست یابد!

ENCANTO, Mirabel Madrigal (voice: Stephanie Beatriz), 2021. © Walt Disney Studios Motion Pictures / Courtesy Everett Collection

در ابتدا ایده ی اولیه داستان انیمیشن انکانتو هنجارشکنانه به نظر می رسد. چرا که قهرمان داستان برخلاف قهرمان های کلیشه ای نه تنها ویژگی خاصی ندارد، بلکه عادی تر از سایر کاراکترها نیز طراحی شده است. اما در یک نگاه جامع تر باید گفت خود این هنجارشکنی ها به نوعی دارد تبدیل به کلیشه می شود. اینکه فردی عادی بتواند از پس کارهای خارق العاده ای بربیاید!

Encanto را باید با تصاویر جذاب و ترانه های زیبایش به یاد سپرد. قاب هایی جذاب که لحظه ای سوی نگاه شما را از دست نخواهند داد. جزییات شگفت انگیز این تصاویر، قدرت نمایی باشکوه دیزنی است و بس! اما آنچه که افسون را به یک اثر موفق تبدیل کرده، پیام زیبا و انسانی داستانش است: «ستاره ها نمی درخشند، می سوزند!…»

در هفتاد و نهمین مراسم گلدن گلوب “Encanto” به عنوان بهترین انیمیشن بلند گلدن گلوب معرفی شد. این اولین فیلم استودیوی والت دیزنی است که بعد از پنج سال، بعد از انیمیشن زوتوپیا “Zootopia” در گلدن گلوب برنده می شود. انکانتو همچنین توانست موفق به کسب جایزه ی اسکار بهترین انیمیشن ۲۰۲۱ شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.