روایتی جنایی از زندگی؛ گفتگویی صمیمانه با نویسنده مجموعه داستان کوتاه «موریانه‌ها را ساکت کن»

مریم دانشمند نویسنده‌ای است که به تازگی اولین مجموعه داستان کوتاهش چاپ شده است. به بهانه چاپ اولین کتابش با او به گپ و گفت نشسته‌ایم.

تازه‌نیوز/ زهراخنداندل- مریم دانشمند نویسنده‌ای است که آغاز میانسالی‌اش با چاپ اولین کتابش همراه شده است و حس مادرانه‌ای نسبت به نخستین اثرش دارد. با او به گفت و گو نشسته‌ایم تا بیشتر درباره کتابش و علاقه‌اش به نویسندگی بدانیم.

 

*خانم دانشمند علاقه شما به نویسندگی از کجا شکل گرفته است؟

حدودا ۷ ساله بودم که کتاب داستان جک‌ولوبیای سحرآمیز را خواندم. و جذب دنیای عجیب آن شدم. از آن به بعد مدام داستان و رمان می‌خواندم و تخیلات قوی درباره شخصیت‌های کتاب و فضاسازی آن‌ها داشتم. همین‌طور نمرات انشا من در کلاس همیشه بالاتر از همه بود، جوری که همکلاسی هایم دفترهایشان را به من می‌دادند تا بنویسم.

 

*چرا در همان دوران جوانی و نوجوانی به سراغ نوشتنه نرفتید؟

من درخانواده‌ای با بافت سنتی و مذهبی به دنیا آمدم. پدرم کلا با تحصیل کردن دختر مخالف بود. و حتی دبیرستان را هم با پادرمیانی زن برادرم توانستم ادامه بدهم. ۱۸ ساله که بودم ازدواج کردم و اولین فرزندم به دنیا آمد. بعد از آن به عنوان یک مادر و یک زن خانه‌دار آنقدر مشغول زندگی شدم که دیگر فرصت نویسندگی را نداشتم. در این میان البته درس خواندن را ادامه دادم و هروقت زمانم خالی بود کتاب می‌خواندم.

*چه شد که دوباره به سمت دنیای داستان بازگشتید؟

حدود ۱۰سال پیش به پیشنهاد دختر بزرگم که از علاقه من مطلع بود شروع کردم. او گفت: مامان دیگر خواندن بس است، کتاب خودت را بنویس. گفتم از من دیگر گذشته است؛ گفت خالق هری‌پاتر هم در سن بالا شروع به نوشتن کرده است.

این شد که در کارگاه‌های داستان نویسی شروع به دوره دیدن کردم تا با آقای عباس‌زاده و انجمن دریچه آشنا شدم که راه نوشتن برای من را بسیار هموار کردند.

*از چاپ اولین کتابتان چه احساسی دارید؟

خیلی خوشحال هستم. انگار به هدفی که به زندگی ام معنا می‌دهد نزدیک شده‌ام.

 

*فروش کتابتان در نمایشگاه کتاب چگونه بود؟

شکر خدا خوب بود. هرچند با وجود تورم کتاب از سبد خرید مردم خارج شده است. اما فروش کتاب نسبتا خوب بود.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.