چگونه با مصرف بهینه برق اینترنت رایگان بگیریم؟

استفاده بالا از سیستم‌های سرمایشی در فصل تابستان باعث نجومی شدن قبض برق مشترکان و فشار به شبکه توزیع برق می‌شود. شرکت توانیر برای رفع این مشکل پویشی را موسوم به باانرژی راه‌اندازی کرده‌ است که تنها با عضویت در آن می‌توان بسته اینترنتی رایگان دریافت کرد. همکاری با وزارت نیرو در این پویش، جوایز بیشتری را ازجمله خودروی اتوماتیک رایگان نصیب مشترکان می‌کند.

رویه وزارت نیرو در محاسبه برق مشترکان به این‌صورت است که تا مقدار مشخصی از مصرف برق را با تعرفه عادی در نظر می‌گیرد و به هر مقدار مازاد بر آن تعرفه بیشتری اختصاص می‌‌گیرد. این الگو، محاسبه پلکانی تعرفه برق نام دارد. بر این اساس در ماه‌های گرم سال، مقدار مجاز مصرف برق با تعرفه عادی در مناطق معتدل برابر با 300 کیلووات‌ساعت است که 100 کیلووات‌ساعت نسبت به مقدار مجاز در ماه‌های سرد بیشتر است. اگر مصرف برق مشترک از 300 کیلووات‌ساعت بیشتر شود هزینه آن با تعرفه‌ای 1.5 برابر در قبض درج خواهد شد و اگر مصرف از 450 کیلووات‌ساعت نیر بیشتر باشد، هر کیلووات‌ساعت 2.5 برابر گران‌تر محاسبه می‌شود و با گذشت از 600 کیلووات‌ساعت تعرفه برق 3.5 برابر خواهد شد.

برای این‌که تصویر دقیق‌تری از این شیوه محاسبه داشته باشید توجه کنید که اگر مصرف یک خانوار تهرانی در تابستان 300 کیلووات‌ساعت باشد قبض برقی به مبلغ 40 هزار تومان دریافت خواهند کرد و اگر تنها 200 کیلووات‌ساعت بیشتر مصرف کنند و یا به‌عبارتی 500 کیلووات‌ساعت مصرف داشته باشند، هزینه برق آن‌ها 700 هزار تومان خواهد شد.

به گفته مدیرکل توانیر اکثر مردم این مقدار را رعایت می‌کنند و اضافه مصرف ندارند. اما مصرف چندبرابری اقلیتی که 2.5 درصد از مشترکان را تشکیل می‌دهند باعث می‌شود که تولید برق از میزان مصرف آن کمتر باشد که به این شرایط ناترازی در شبکه برق می‌‎‌گویند. قطعی‌های دوره‌ای برق به‌خاطر این ناترازی‌ها اتفاف می‌افتد.

چگونه مصرف برق وسایل سرمایشی را پایین نگه داریم؟

به گزارش کاماپرس، کولرهای آبی می‌توانند تا 15 درجه هوا را خنک کنند. این مقدار برای آب‌وهوای شهری مانند تهران که اغلب دمایی زیر 40 درجه دارد کافی است. علاوه بر این می‌توان با راهکارهایی مانند نصب سایه‌بان، عایق‌بندی کانال کولر و… بازده این دستگاه‌ها را بیشتر نیز کرد. بنابراین کولر آبی در نواحی معتدل آب‌وهوایی مانند تهران به‌خوبی پاسخ‌گوی رفع گرما است و نیازی به استفاده از کولرهای گازی پرمصرف نیست.

کولرهای گازی به‌خاطر قدرت بالایی که در پایین آوردن دما دارد و تأثیر آن در کاهش رطوبت هوا برای نواحی گرمسیری و شرجی مناسب هستند. وزارت نیرو نیز با در نظر گرفتن همین موضوع الگوی متفاوتی را برای محاسبه مصرف برق نواحی گرمسیر در نظر گرفته و تا سقف بیشتری از مصرف را در این نواحی با تعرفه عادی محاسبه می‌کند.

اما طبق آن‌چه عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر چندی پیش اعلام کرد استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل آب‌وهوایی مانند تهران، می‌تواند مصرف برق سرمایشی را به 6 برابر زمان استفاده از کولر آبی برساند و هزینه قبض برق مشترک را 24 برابر بیشتر کند.

پویش باانرژی

یکی از راه حل‌هایی که توانیر برای رفع ناترازی مذکور در شبکه برق به کار بسته، راه‌اندزی پویشی موسوم به باانرژی است. برای شرکت در این پویش می‌توانید وارد سایت آن به نشانی https://ba-energy.ir شوید و اپلیکیشن باانرژی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و یا از نسخه تحت وب آن استفاده کنید.

این پویش از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. بخشی از پویش باانرژی که 1524 نام دارد، برنامه‌ای است برای کاهش مصرف انرژی به میزان 15 درصد در مدت 24 هفته که از نیمه دوم اردیبهشت آغاز شده است؛ البته این کاهش به گونه‌ای است که رفاه مشترک حفظ شود.

جوایز پویش باانرژی چیست؟

با ورود به اپلیکیشن باانرژی بخشی را به نام باشگاه مشتریان خواهید دید؛ در این بخش گردونه‌ای وجود دارد که با چرخاندن آن جوایزی به مشترک اهدا خواهد شد. مشترکان همراه اول در نخستین مرتبه چرخاندن گردانه 3 گیگ اینترنت رایگان هدیه می‌گیرند.

چگونه از توانیر اینترنت رایگان بگیریم؟

چرخاندن گردونه به دفعات بیشتر نیاز به کسب امتیاز دارد که با ورود به بخشی دیگر از باشگاه مشتریان به‌نام مأموریت و چالش می‌توان این امتیازات را به روش‌های مختلف ( کاهش مصرف، انجام مأموریت روزانه، معرفی اپلیکیشن به دیگران و…) به دست آورد.

علاوه بر این به‌ازای هربار عکس گرفتن از کنتور برق در پویش کنتورخوانی، درصورت تأیید تصویر، 1 گیگ اینترنت جایزه داده می‌شود. البته توجه کنید که تنها 1 بار در هفته می‌توان در این پویش شرکت کرد.

از ماه تیر، آن دسته از مشترکان که بالاترین امتیاز هفته را در باشگاه مشتریان باانرژی کسب کرده باشند بسته اینترنت با حجم 10 گیگ دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که بسته‌های اینترنت تنها به مشترکان همراه اول داده خواهد شد.

خودروی اتوماتیک برای مشترکان خوش‌مصرف

امتیازهایی که کاربر در این اپلیکیشن کسب می‌کند شانس او را برای بردن جایزه در قرعه‌کشی ماهانه پویش باانرژی افزایش می‌دهد. این جوایز شامل 300 خودروی اتوماتیک مانند دنا و 207، لوازم خانگی، لوازم برقی و… است که هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت اینترنتی به مشترک داده می‌شود؛ به این‌صورت که برندگان با کمک‌هزینه‌های دریافتی می‌توانند لوازم برقی مانند ماشین لباس‌شویی و یخچال را خریداری کنند.

به دانش‌‌آموزان، تبلت و کنسول بازی و به مدیران آن‌ها کمک‌هزینه لوازم خانگی داده خواهد شد

دانش‌آموزان نیز می‌توانند با شرکت در پویش همیار انرژی از طریق اپلیکیشن شاد جوایزی را مضاف بر جوایز اهدا شده به والدینشان دریافت کنند. در پایان هر ماه و همچنین در انتهای فصل گرم، دانش‌آموزانی که موفق به صرفه‌جویی شده باشند به قید قرعه جوایزی مانند تبلت، کنسول بازی و اینترنت رایگان دریافت خواهند کرد. به مدارس برتر و مدیران آن‌ها نیز جوایزی مانند کمک‌هزینه لوازم خانگی داده خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.