ماجرای دعوا در اردوگاه اصولگرایان چیست؟

دعوا این بار متوجه جلیلی و یارانش است که تا آخرین دقایق روز هفتم تیر ماه راضی به ائتلاف و اجماع نشدند و از دید یاران قالیباف، نتیجه این یکدندگی تقسیم آرای این جریان میان دو کاندیدای جبهه یعنی قالیباف و جلیلی بود.

به گزارش تازه‌نیوز، از چندین ماه و حتی سال قبل از انتخابات ناگهانی تیرماه، جریان موسوم به عدالتخواهی و جریان پایداری حملات همه‌جانبه خود به قالیباف را آغاز کرده بودند. تمامی افشاگری‌ها  علیه نزدیکان و خانواده قالیباف از جمله ماجرای سیسمونی‌گیت، ماجرای ویزای کانادای اسحاق قالییاف و حتی پرونده‌های فساد نزدیکان او از جمله عیسی شریفی و هولدینگ یاس توسط جریانی درون اصولگرایان انجام می‌شد. اما در ماه اخیر با مرگ ناگهانی رئیس‌جمهور و انتخابات زودهنگام، دعوای این دو جریان بُعد دیگری هم پیدا کرد. پیروزی پزشکیان بهانه جدیدی برای علنی‌شدن این درگیری‌هاست.

دعوا این بار متوجه جلیلی و یارانش است که تا آخرین دقایق روز هفتم تیر ماه راضی به ائتلاف و اجماع نشدند و از دید یاران قالیباف، نتیجه این یکدندگی تقسیم آرای این جریان میان دو کاندیدای جبهه یعنی قالیباف و جلیلی بود. از روز‌های نخست اعلام کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده این خبر به گوش می‌رسید که جبهه انقلاب قصد دارد از بین چهار یا پنج کاندیدای اصولگرایی که تایید شده‌اند بر اساس نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها، در نهایت یک کاندیدا را نگه دارد. کناره‌گیری زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی مسجل بود و آن‌ها نقشی جز کاندیداتوری پوششی نداشتند. هر دوی آن‌ها در زمان کناره‌گیری ابراز امیدواری کردند که میان جلیلی و قالیباف ائتلافی به نفع جبهه شکل بگیرد، اما کار به همین سادگی نبود.

مشروح این خبر را بخوانید:

دلیل حامیان جلیلی برای عدم اجماع بر روی قالیباف روشن بود؛ جلیلی در نظرسنجی‌ها رای بالاتری نسبت به قالیباف داشت و حاضر به کناره‌گیری به نفع کاندیدایی که محبوبیت کمتری دارد نبود. اما استدلال حامیان قالیباف هم منطقی به نظر می‌رسید. آن‌ها معتقد بودند که سبد رای جلیلی با پزشکیان هم پوشانی جدی ندارد و بنابراین اجماع او به نفع قالیباف به معنای اضافه‌شدن کل سبد رای او به سبد تنها کاندیدای اصولگرای باقیمانده یعنی قالیباف بود در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد اگر قالیباف کناره‌گیری کند، حداقل یک سوم سبد رای او به حساب پزشکیان واریز می‌شد. چهره‌های ارشد سپاه از حامیان کناره‌گیری جلیلی به نقل قالیباف بودند.

گزارش رسانه‌های نزدیک به نهاد‌های امنیتی و نظامی حاکی از آن بود که روز ششم تیر ماه، یعنی دو روز مانده به انتخابات نشست ویژه‌ای در مشهد با حضور چهره‌هایی خاص برای رسیدن به اجماع برگزار شده است. این رسانه‌ها مدعی شده بودند که اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس، محسن رضایی، امیر حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه قدس و مروی متولی آستان قدس رضوی در این جلسه حضور داشته‌اند.

بر اساس اخبار غیررسمی منتشر‌شده اسماعیلی قاآنی، در آن جلسه از جلیلی خواسته به نفع قالیباف اعلام انصراف کند، چرا که ادامه حضور او در عرصه انتخابات با توجه به نامزدی «مسعود پزشکیان»، از یک‌سو به دو قطبی دامن خواهد زد و از سوی دیگر باعث تقسیم رای «جبهه انقلاب» می‌شود.

حامیان قالیباف از هیچ تلاشی برای کناره‌گیری جلیلی فروگذار نکردند. فایل صوتی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی که به نقل از قاسم سلیمانی می‌گفت «اگر جلیلی رئیس جمهور شود، یک روز هم در سپاه قدس نمی‌ماند» بار‌ها بازنشر شد. حتی خبر تماس تلفنی «حسن نصرالله»، رهبر حزب‌الله لبنان به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف برای اجماع بین این دو در کانال «صابرین‌نیوز»، وابسته به سپاه قدس منتشر شد.

اما تلاش‌ها به جایی نرسید و در نهایت جلیلی و قالیباف هر دو با پزشکیان وارد رقابت شدند. نتیجه اینکه دور اول انتخابات با مجموع آرای جلیلی و قالیباف نزدیک به ۱۳ میلیون و آرای پزشکیان حدود ۱۱ میلیون به پایان رسید و پزشکیان و جلیلی به دور دوم راه پیدا کردند. نتیجه دور دوم هم همان طور که پیش بینی شده بود در یک دوقطبی و ریزش آرای قالیباف به صندوق رای پزشکیان، در کم‌فروغ‌ترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ ایران، به نفع کاندیدای اصلاحات به پایان رسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.