سفر پزشکیان به اربیل سلیمانیه نجف و کربلا یعنی جمهوری اسلامی خواستار تقویت رابطه هم با دولت و هم مردم عراق و اقلیم است

ناظم دباغ گفت: آقای پزشکیان در سفر خود هم به اربیل رفتند و هم به سلیمانیه و هم به نجف و کربلا. ترجمه سفر ایشان این است که جمهوری اسلامی ایران خواستار تقویت روابط هم با دولت و هم با مردم عراق و اقلیم است.

به گزارش تازه‌نیوز، حدیث روشنی- روزنامه اعتماد در راستای تحلیل و بررسی چرایی اهمیت ازسرگیری مناسبات اقتصادی ایران و اقلیم کردستان و نیز توجه به بازی خطرناک سایر رقبای منطقه‌ای که به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود در این محدوده مهم ژئوپلیتیکی هستند با ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان در ایران گفت‌وگو کرده است.بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛‌

  • آقای پزشکیان در سفر خود هم به اربیل رفتند و هم به سلیمانیه و هم به نجف و کربلا. ترجمه سفر ایشان این است که جمهوری اسلامی ایران خواستار تقویت روابط هم با دولت و هم با مردم عراق و اقلیم است.
  • وقتی که جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای پزشکیان درباره مسائل امنیتی مرتبط با اقلیم کردستان و بغداد صحبت می‌کند مراد برقراری روابط امنیتی ایران و اقلیم و تصمیم‌گیری درباره گروه‌های اپوزیسیون ایرانی است که در عراق حضور دارند. همین گروه‌های مخالف در ترکیه نیز حضور دارند. در عراق نیز گروه‌های ایرانی و پ.ک.ک هستند. در ترکیه نیز مطمئنم که گروه‌های مخالف ایرانی حضور دارند. از همین رو باید طرفین درباره مسائل امنیتی توافق کنند.
  • سفر اخیر آقای پزشکیان به منطقه اقلیم کردستان می‌تواند باعث افزایش نقش‌آفرینی ایران در معادلات امنیتی اقلیم کردستان شود. اما آن چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که ایرانی‌ها باید بتوانند اطمینان کردها را جلب کنند، چه در عراق و چه در ایران. کردها باید در ایران و ترکیه و حتی عراق امنیت کامل داشته باشند. ما به چارچوب قانون اساسی عراق معتقد هستیم تا بدین طریق بتوانیم حقوق خودمان را بازپس‌گیری کنیم. این‌گونه امنیت منطقه نیز تامین خواهد شد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.