حقایق تلخ از فروش جدید ایران خودرو؛ فقط ۲ درصد شانس برنده شدن بود!

طبق اعلام رسمی در آخرین قرعه کشی خودرو که توسط ایران خودرو صورت گرفت تنها ۲ درصد از کسانی که ثبت نام کرده بودند برنده شده اند؛ این رقم از منظر شما چگونه تفسیر می‌شود؟

به گزارش تازه‌نیوز، درصد از کسانی که ۲۳۰ میلیون تومان برای شرکت در قرعه کشی ایران‌خودرو بلوکه کرده بودند، نتوانستند برنده لاتاری خودرو شوند. از ۱۱۵هزار خودرویی که ایران‌خودرو عرضه کرده ۳۰درصد به متقاضیان عادی اختصاص یافته است.

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با فراز می‌گوید که مدل مدیریت صنعت خودرو شبیه آنچه در ایران وجود دارد در هیچ کجای دنیا وجود ندارد؛ در هیچ کجای دنیا خودرو کالای استراتژیک و امنیتی نیست.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را درباره مشکلات بازار خودرو در ایران می‌خوانید.

طبق اعلام رسمی در آخرین قرعه کشی خودرو که توسط ایران خودرو صورت گرفت تنها ۲ درصد از کسانی که ثبت نام کرده بودند برنده شده اند؛ این رقم از منظر شما چگونه تفسیر می‌شود؟

ذکر این نکنه در ابتدا ضروری است که بدانیم این پول پیش پرداخت نبوده است و صرفا در حساب شخصی فرد ثبت نام کننده بلوکه می‌شد و هیچ رابطه‌ای با ایران خودرو ندارد؛ یعنی این ۲۵۰ میلیون تومان صرفا در حساب فرد می‌ماند و برای اطمینان از این موضوع بود که درخواست کننده خودرو، پول در حسابش دارد. از منظر اقتصادی هر نیازمندی، در بازار متقاضی نیست در نتیجه پولی رد و بدل نشده و پرداختی صورت نگرفته است. اگر کسی در این یک هفته سود کرده باشد آن بانک است و ربطی به ایران خودرو ندارد.

نکته دیگر این است که ایران خودرو به دلیل مشکلاتی که در نقدینگی و زیان دهی داشته مجوزی گرفته که تعدادی خودرو حدود ۱۲۰ هزارعدد که رقمی بیش از برنامه قبلی تا پایان سال پیش فروش شده بود را جدید بفروشد، چون دولت اجازه پیش فروش یک میلیون خودرو را به ایران خودرو نمی‌دهد؛ در سال ۱۴۰۲ که در سامانه فروش برای دوسال ثبت نام کردند کار غلطی بود که صورت گرفت. به صورت قانونی کار وزارت صنایع این است که بسته به توان تولید هر شرکت یک حداکثر ظرفیت تعیین کرده و مطابق با آن اجازه پیش فروش می‌دهد؛ مثلا ۲۰ درصد از کل تولید آن شرکت. در نتیجه شرکت‌ها حق ندارند هرچه دارند را پیش فروش کنند. وظیفه وزرات صنایع بررسی توان تولید است که بیش از این اجازه روی هوا پیش فروش کردن را نمی‌دهد.

موضوع دیگر این است که از این ۱۲۰ هزار خودرو طبق قانون ۵۰ درصد برای طرح جوانی جمعیت می‌رود یعنی ۶۰ هزار تا و بیست درصد برای طرح خودروی فرسوده می‌رود و از این تعداد چیزی حدود ۳۰ هزار خودرو باقی می‌ماند که برای کل جمعیت می‌تواند مورد عرضه واقع شود و این‌ها مواد قانونی و فنی است و ربطی به ایران خودرو و سایپا ندارد.

ضمن این که این افراد نیازمند نیستند و طبق مطالعات یکسری آدم متقاضی لاتاری هستند که پولی در بانک دارند و یک هفته‌ای که  چیزی از آن کم نمی‌شود و یک فرصت هم دارد (آن هم در شرایطی که جذابیتی در حال حاضر در بازار بورس، دلار، طلا و مسکن وجود ندارد) شانس خود را امتحان می‌کنند که بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ میلیون سود دارد؛ این یک و نیم میلیون نفر متقاضی خودرو نیستند و خواهان شرکت در یک لاتاری هستند. اگر می‌خواهیم این لاتاری حذف شود باید قیمت‌ها اصلاح شوند یا بازار‌های سرمایه رونق داده شوند و باز هم تاکید می‌کنم که این مسائل ربطی به ایران خودرو و سایپا ندارد و طبیعتا، چون همه بازار‌ها خوابیده است متقاضیان شرکت در لاتاری افزایش پیدا می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.