عراقچی: تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود

وزیر امور خارجه گفت: تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود. آمادگی آن را داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشد می‌توانیم در سفر نیویورک شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.

به گزارش تازه‌نیوز، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی درباره اوضاع جاری غزه در آستانه گذشت یک سال از تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه با بیان اینکه رژیم اسرائیل در غزه در یک باتلاق گرفتار شده، گفت: این رژیم با وجود یک ارتش تا دندان مسلح و مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به دنبال نابودی حماس بود، ولی بعد از یک سال هنوز به هدفشان نرسیده‌اند.

به نقل از فارس، عراقچی گفت: یک گروه کوچک در مقابل یک ارتش بزرگ و مجهز که البته پوشالی شدن آن در خیلی ابعاد روشن شد، ایستادگی کرده است و به همین خاطر این رژیم دست و پا می‌زنند و درمانده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها تصور می‌کنند که با گسترده کردن میدان جنگ و کشاندن پای دیگران و به خصوص آمریکا به این میدان و درگیر کردن ایران، بتوا‌نند از این بن بست خارج شوند. ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آن‌ها نخواهیم افتاد. حرکاتی که انجام می‌دهند از سر استیصال است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در صحنه نبرد مقاومت و رژیم اسرائیل اقداماتی چون منفجر کردن پیجرها و … ترور کور است.

وی همچنین در این گفت‌و‌گو درباره ارسال پیام از آمریکا بیان کرد: آمریکایی‌ها همیشه پیغام می‌دادند. رابط ما سوئیس است و در این گونه موارد دیدگاه‌های خودشان را از آن طریق بیان می‌کنند. در رسانه‌ها هم گفتند و پیغامشان نکته ویژه‌ای نداشت. همان بود که سخنگویشان هم مطرح کرد و انکار اینکه در این عملیات دخالتی داشته و از آن اطلاعی داشته باشند که از نظر ما پذیرفته نیست و این ادعاها را نمی‌شود باور کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی شریک این جنایت‌ها هستند، هم با پشتیبانی‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی و هم با پشتیبانی‌های سیاسی که انجام می‌دهند. آمریکاست که جلوی قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه را گرفته و بسیاری از حمایت‌های سیاسی دیگری که از اسرائیل انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها نمی‌توانند خودشان را از این جنایات کنار بکشند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: من چند روزی بیشتر از رئیس‌جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزرای خارجه کشورهای مختلف خواهم داشت. تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در حوزه هسته‌ای شروع شود.

وی افزود: آمادگی آن را داریم و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشد می‌توانیم در همین سفر شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آمادگی طرف‌های مقابل اظهار داشت: پیغام‌هایی ردوبدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، ولی شرایط بین‌المللی اللن به‌گونه‌ای است که شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای یک مقداری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است.باید قبول کنیم که نسبت به سه چهار سال پیش تحولات عمده‌ای در صحنه بین‌المللی رخ داده، قضیه اوکراین و غزه خیلی تأثیرگذار بوده است. شرایط آسانی نیست و امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم حداقل استارت مجددی برای مذاکرات در این سفر را داشته باشیم.

عراقچی ادامه داد: من و همکاران در وزارت خارجه همه انرژی و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و امیدواریم بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نجوزهای لازم داده شده؟ گفت: دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز کار و حرکت نمی‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.