دلیل انفجار قیمت‌ها در بازار طلا و سکه چیست؟

اگر بخواهیم بدانیم چرا قیمت جهانی طلا تغییر کرده، به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ یکی از عوامل بحث کاهش نرخ بهره در آمریکا و دوم مسائل ژئوپلتیکی جهانی با توجه به تحولات و اتفاقات سیاسی جهانی و مسائل تنش زا در منطقه و خاورمیانه است که همگی از عوامل تشدید کننده افزایش قیمت طلا هستند.

به گزارش تازه‌نیوز، بازار طلا و سکه، اولین هفته مهرماه را با تنش و گسترش دامنه قیمت آغاز کرد و به این ترتیب، بازار سکه در همه انواع خود کانال‌های تازه‌ای را تجربه کرد. عبور سکه از کانال ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه از مرز ۲۵ میلیون تومان، همگی شاید در کمتر از چند روز در بازار طلا و سکه ایران تجربه شد. کما اینکه در آغاز روز چهارشنبه، ۴ مهر ماه هر گرم طلا ۱۸ عیار معادل سه میلیون و ۸۸۵ هزار تومان معامله شد.

اکنون به نظر می‌رسد که شرایط موجود در بازار طلا به طور کامل دستخوش اتفاقاتی است که در خاورمیانه در حال وقوع است و رخداد‌های خاورمیانه بر روی قیمت انس جهانی و قیمت‌های داخلی حتما تاثیرگذار خواهد بود.

به نقل از اقتصاد ۲۴، عبادالله محمد ولی، فعال بازار طلا در خصوص آخرین قیمت‌ها در بازار گفته است که روز چهارشنبه در بازار قیمت هر انس جهانی ۲ هزار و ۶۳۳ هزار دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۵ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان، سکه طرح جدید ۴۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۵ میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده است.

از سوی دیگر نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح جهانی در خصوص افزایش قیمت اونس جهانی طلا نیز اخیرا گفته بود: «بر اساس تحلیل کارشناس اقتصادی رسیدن به سقف قیمتی سه هزار دلار تا پایان سال میلادی جاری پیش‌بینی شده است. اکنون شاهد این هستیم که بعد از گذشت هشت ماه از سال میلادی روند قیمت اونس جهانی صعودی است و در ۱۰ روز گذشته حدود ۱۱۵ دلار افزایش قیمت را ثبت کرده است.»

رشد بی سابقه قیمت جهانی طلا عامل افزایش در داخل

در همین حال محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز، درباره وضعیت بازار سکه و طلا و روندی که بازار طی می‌کند به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «همواره در دوره‌هایی شاهد نوسانات شدید در بازار سکه و طلا و ارز در داخل کشور بوده ایم. اکنون فقط شاید یک عامل در روز‌های اخیر باعث این نوسانات و افزایش قیمت در بازار ایران شده و آن عامل نیز نوسانات در قیمت جهانی است. در یک هفته اخیر قیمت جهانی طلا در ارقام بی سابقه‌ای رشد کرده و رکورد‌هایی را به جا گذاشته که تاکنون سابقه نداشته است. در همین ۱۰ روز اخیر قیمت هر انس از ۲۵۰۰ دلار به کانال ۲۶۰۰ دلار افزایش پیدا کرده و رسیدن این رقم در روز‌های گذشته از ۲۶۳۰ دلار، امروز به رقم ۲۶۵۶ دلار رسیده و این یعنی تنها ظرف همین چند روز اخیر که ما صحبت می‌کنیم، بالای ۷۰ تا ۸۰ دلار قیمت هر اونس طلا با افزایش همراه شده و این در حالی است که یکی از عواقب اصلی بالا رفتن قیمت سکه و طلا، تاثیرگذاری آن بر روی ارز است، اما می‌بینیم قیمت ارز تاکنون در هفته جاری دچار تنش جدی نشده و تغییرات چندانی نداشته است.»

وی در ادامه نیز می‌افزاید: «پس می‌توان این طور ارزیابی کرد که هیچ عامل داخلی باعث افزایش قیمت طلا و به تبع آن سکه نشده و فقط عامل این افزایش قیمت، عوامل جهانی است. امروز نیز برای اولین در تاریخ قیمت گذاری، اونس طلا به رکورد قیمت گذاری ۲۶۵۶ دلار رسیده و این رکورد همین امروز زده شده و تاکنون سابقه نداشته است و طبیعتا وقتی قیمت جهانی طلا افزایش پیدا می‌کند پس قیمت طلا و سکه در بازار ایران نیز با افزایش همراه می‌شود و ما شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور بودیم.»

تاثیر گذاری تحولات جنگ و بازی‌های سیاسی در بازار طلا

کشتی آرای درباره دلایل این افزایش قیمت طلا در جهان نیز به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «اما اگر بخواهیم بدانیم چرا قیمت جهانی طلا تغییر کرده، به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ یکی از عوامل بحث کاهش نرخ بهره در آمریکا و دوم مسائل ژئوپلتیکی جهانی با توجه به تحولات و اتفاقات سیاسی جهانی و مسائل تنش زا در منطقه و خاورمیانه است که همگی از عوامل تشدید کننده افزایش قیمت طلا هستند.»

این فعال بازار طلا در پایان نیز با اشاره به وابستگی قیمت طلا به تحولات جهانی و دستکم وقوع دو جنگ جدی در جهان یعنی اسرائیل و حزب الله و از سوی دیگر روسیه و اوکراین تصریح می‌کند: «عواملی که به عنوان عامل افزایش قیمت جهانی طلا ذکر کردم اگر پایدار بماند، پس منجر به نوسانات بیشتر در بازار طلا خواهد شد، اما اگر روند وقایع تغییر کند و به سمت کاهش پیش برود، طبیعتا این روند صعودی قیمت طلا می‌تواند کاهش یابد. در واقع تصمیمات سیاسی که اکنون دولت‌ها می‌گیرند در تعیین افزایش یا کاهش نرخ طلا موثر خواهد بود.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.