پاسخ مهم پزشکیان به سوال CNN؛ هیچ‌وقت قرار نبود انقلاب را با دعوا صادر کنیم

رئیس جمهور در گفتگو با CNN اظهار داشت: از اول هم قرار نبود ما انقلاب را با دعوا صادر کنیم، آن حرفی هم که حضرت امام (ره) اوایل انقلاب گفته بود، بنابر این بود که صدور ارزش‌های انقلاب با تغییر رفتار باشد. به این شکل که ما الگو بشویم، کار درست و انسانی انجام دهیم، کاری انجام دهیم که دیگران وقتی نگاه کردند از ما الگو بگیرند. اسلام باوری نیست که بشود با زور به کسی منتقل کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، سایت ریاست جمهوری نوشت: مسعود پزشکیان در جریان سفر به نیویورک به منظور حضور در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفتگویی مشروح با شبکه تلویزیونی CNN به سوالات این شبکه درباره جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه، پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور اسماعیل هنیه، نگاه خود به موضوع صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی، گفتگو برای حل مسئله هسته‌ای و تقویت تعاملات با دنیا و ارتقای سطح روابط و همکاری‌ها با کشورهای منطقه پاسخ داد.

مسعود پزشکیان در این گفتگو در پاسخ به سوال «شما در ابتدای ریاست جمهوری خود سخنی گفتید که باعث مباحثاتی حتی در خود ایران شد، شما گفتید که ما نمی‌خواهیم انقلاب‌مان را صادر کنیم، آیا می‌توانید در این‌باره بیشتر توضیح دهید؟» اظهار داشت:از اول هم قرار نبود ما انقلاب را با دعوا صادر کنیم، آن حرفی هم که حضرت امام (ره) اوایل انقلاب گفته بود، بنابر این بود که صدور ارزش‌های انقلاب با تغییر رفتار باشد. به این شکل که ما الگو بشویم، کار درست و انسانی انجام دهیم، کاری انجام دهیم که دیگران وقتی نگاه کردند از ما الگو بگیرند. اسلام باوری نیست که بشود با زور به کسی منتقل کرد.

این مطالب را از دست ندهید:

وی افزود: رفتار ما است که می‌تواند تأثیرگذار باشد و اگر ما رفتاری انجام دهیم که دیگران از ما بدشان بیاید، این رفتار برآمده از آموزه‌های اسلام نیست. اسلام دینی برپایه عدالت، انصاف و حفظ حقوق انسان‌ها و براساس برادری است. ما اگر قرار است انقلاب را توسعه دهیم، قبل از اینکه به دیگران بگوییم بیایید آن چیزی بشوید که ما می‌گوییم، اول باید خودمان را اصلاح کنیم. هر وقت خودمان خوب شدیم و دیگران دیدند که ما تمام چارچوب‌های انسانی را نسبت به هم‌نوعان خود، مستقل از اینکه در چه نژاد و قبیله و جنسیتی هستند و کجا زندگی می‌کنند، مراعات می‌کنیم و مثل یک انسان با آنها برخورد می‌کنیم و حق و حقوق همه را رعایت کنیم، ناخودآگاه انسان‌ها جذب همین باور و اعتقاد خواهند شد.

رئیس جمهور گفت: اسلام و هر باور دیگری را با زور نمی‌شود منتقل کرد، با رفتار می‌شود منتقل کرد. اگر رفتار ما باور و اعتقاد ما را توانست منتقل کند، انسان‌ها را رشد خواهد داد، اما اگر نتوانست منتقل کند، پس قابل انتقال نیست. نمی‌شود باور را با زور منتقل کرد.

وی گفت: این چیزی است که ما به آن معتقدیم و به هیچ‌وجه باور را نمی‌شود با زور اسلحه به کسی منتقل کرد. این بحثی است که ما در داخل کشور خودمان هم داریم. این رفتار و نوع کنشگری ماست که دیگران را نسبت به باور و اعتقاد ما خوش‌بین یا بدبین می‌کند و امروز این مشکل اصلی ما در داخل کشور خودمان هم هست که باید این باور و اعتقاد را در ایران خودمان هم عملیاتی و اجرا کنیم که رفتار ما گویای باطن و اعتقاد ماست، نه صرفا حرف و گفتار ما.

همچنین مسعود پزشکیان در نخستین نشست خبری که با حضور اهالی رسانه برگزار شد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود و گفته بود: ما نه در فکر کشورگشایی و نه در فکر صدور انقلابمان به جایی هستیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.