کارگران طبس مظلومانه جان باختند/ مجازات مسببان و مقصران چیست؟

در صورت وقوع حادثه‌ای مانند ریزش معدن که منجر به فوت کارگران می‌شود، اگر پس از بررسی‌ها قصور در تامین ایمنی تأیید شود، مجازات‌های قانونی بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و قوانین کار تعیین می‌شود.

فراز نوشت: حادثه مرگبار انفجار معدن زغال‌سنگ طبس در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ رخ داد و تا امروز ۵۲ کارگر جان خود را از دست داده‌اند. روز گذشته قصور در ایمنی معدن و بروز فاجعه تایید شد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده انفجار طبس به دلیل تصاعد گاز متان در یکی از تونل‌های معدن شرکت «معدنجو» رخ داد که به کشته و زخمی شدن ۶۹ معدنچی منجر شد که زمان حادثه در حال کار بودند. این حادثه‌ی مرگبار تنها نمونه‌ای از حوادث متعدد در معادن کشور است که از ناکارآمدی سیستم‌های ایمنی و نظارتی خبر می‌دهد.

کارگران مظلومانه جان باختند

«سمیه گلپور» فعال حوزه کارگری و رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این‌باره به فراز گفت: «ما به عنوان یک نهاد کارگری این وظیفه ذاتی را به عهده داریم که بر اساس قوانینی که وجود دارد، برای جامعه کارگری مطالباتی داشته باشیم. ما باید فضایی برای بیان مطالبات قانونی خود داشته باشیم. مطالبه ما وجود ایمنی و بهداشت کار برای همه شاغلان اعم از کارگران بخش صنعت، تولید، خدمات و حتی کسانی است که در فضای دفتری کار می‌کنند. با توجه به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار، کشور ما در حوزه اشتغال به رعایت ایمنی و بهداشت کار موظف است. وظیفه ما مطالبه‌گری است و در خصوص معدن طبس نیز از مدعی‌العموم درخواست داشتیم  که پاسخ درخواست ما را دادند و باید از قوه قضاییه تشکر کنیم که در کوتاه‌ترین مدت قصور ایمنی را تایید کرد، زیرا آن کارگران مظلومانه جان باختند».

در اسرع وقت احکام صادر و اجرا شوند

گلپور ادامه داد: «در فضای مطالبه‌گری است که حلقه‌های میانی و تشکل‌ها، صدای جامعه را به گوش سیاست‌گذاران در حوزه قضا، نظارت، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌رسانند. اگر جرم کیفری و حقوقی رخ داده است باید رسیدگی به‌صورت کارآمد باشد، اگر این جرم برای هر کدام از دستگاه‌های اجرایی محرز شود که کم‌کاری در حوزه وظایف در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت صمت، پیمانکار، معدن‌کار و هر حوزه دیگر صورت گرفته است، خواسته ما این است که در اسرع وقت احکام صادر و اجرا شود. مطالبه ما برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی است. مجازات باید مطابق جرم در نظر گرفته و اجرا شود».

مجازات مسببان و مقصران چیست؟

در صورت وقوع حادثه‌ای مانند ریزش معدن که منجر به فوت کارگران می‌شود، اگر پس از بررسی‌ها قصور در تامین ایمنی تأیید شود، مجازات‌های قانونی بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و قوانین کار تعیین می‌شود. این مجازات‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند قصاص یا دیه، حبس، جریمه نقدی، محرومیت از برخی حقوق شغلی و تعطیلی و تعلیق فعالیت معدن باشد. چنین حوادثی نشانه‌ی غیرقابل انکار از عدم رعایت ایمنی در محیط کار و پیامد‌های خطرناک و مرگبار آن است. دولت با نظارت قوی، قانون‌گذاری دقیق و اجرای اقدامات پیشگیرانه و واکنش سریع می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از حوادث معدن و حفظ جان کارگران داشته باشد. عدم اجرای صحیح این وظایف و بی‌توجهی به ایمنی کارگران، منجر به تکرار حوادث ناگوار خواهد شد.

تأیید قصور ایمنی از سوی مقامات قضایی این موضوع را روشن می‌کند که عدم رعایت استاندارد‌های ایمنی پیامد‌های فاجعه‌باری دارد. دولت و نهاد‌های نظارتی وظیفه دارند با اجرای قوانین سخت‌گیرانه و نظارت دقیق، از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند. از سوی دیگر، سمیه گلپور به‌عنوان فعال کارگری بر نقش مهم مطالبه‌گری نهاد‌های کارگری تأکید دارد. او با اشاره به ضرورت اجرای مجازات‌های سخت و سریع برای مسببان، خواستار واکنش سریع و کارآمد قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین فجایعی شده است. حوادثی از این دست، نه تنها فقدان ایمنی و نظارت را نشان می‌دهند، بلکه ضرورت همکاری موثر نهاد‌های نظارتی و تشکل‌های کارگری در جلوگیری از حوادث آینده را نیز نشان می‌دهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.