مدیریت بحران کشور از پاییز جهنمی خبر داد/ کاهش شدید بارش باران و گرمای هوا تا زمستان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش‌بینی‌ها برای پاییز و نیمه اول زمستان این است که بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال و دمای هوا هم بالاتر از حد نرمال باشد و تا اکنون در سال جدید آبی که قرار گرفته‌ایم، دمای هوا حدود ۱.۶ درجه بالاتر از حد نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور از ادامه پاییز کم بارش در اغلب نقاط کشور خبر داد و گفت: وضعیت بارش‌ها برای تهران هم به همین روال است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های قبلی پاییز کم بارشی پیش رو داریم و دمای بالاتر از شرایط نرمال خواهد بود و این موضوع چیزی است که هم اکنون اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید:

او افزود: در حال حاضر تقریبا ما دو سوم مهر را پشت سر گذاشته و بارش جدی هنوز در کشور نداشته‌ایم؛ البته بارش‌ها در نوار شمالی کشور بد نبوده اما در دیگر نقاط کشور بارش خاصی رخ نداده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: در شرایط اقلیمی فعلی کشور انتظار بارش برای نقاط جنوبی نداریم اما حداقل باید در منطقه غرب کشور شاهد وقوع بارش‌های پاییزه باشیم و متاسفانه اینگونه نبوده است.

وظیفه در ادامه گفت: پیش‌بینی‌ها برای پاییز و نیمه اول زمستان این است که بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال و دمای هوا هم بالاتر از حد نرمال باشد و تا اکنون در سال جدید آبی که قرار گرفته‌ایم، دمای هوا حدود ۱.۶ درجه بالاتر از حد نرمال بوده است.

او تصریح کرد: سال گذشته شرایط دمایی گرم‌تر از نرمال داشتیم و امسال هم کم و بیش شرایطی شبیه پارسال پیش رو داریم و این یعنی دمای هوا تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد؛ البته دریا است که پارسال هم هوای گرمی در اغلب نقاط کشور داشتیم اما شرایط دمای امسال با سال گذشته نباید مقایسه شود و این روند گرمایش طی چند دهه گذشته ادامه داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، افزود: به صورت میانگین در هر دهه ۴ دهم درجه سلسیوس دمای هوای کشورمان افزایش داشته است و این نوسان استمرار دارد و  آنچه مهم است این روند دماست که هر ۲۵ سال یک درجه دمای کشور افزایش پیدا کرده است.

وظیفه به تشریح بیشترین وقوع بارش‌ها در کشور پرداخت و گفت: بیشترین و بالاترین حد بارش‌های پاییزی برای سواحل شمال شمال غرب و غرب کشور یعنی دامنه‌های زاگرس، استان کردستان، کرمانشاه و لرستان است و با رسیدن به زمستان، بارش‌ها به صورت نرمال به ارزهای جنوبی کشور مثل خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر می‌رسد و دوباره در اوایل بهار، همانطور که زاویه تابش خورشید جابجا می‌شود، سیستم‌های بارندگی نیز طی فصل‌ها جابجا می‌شوند.

او تاکید کرد: هر فصلی برای خودش یک پیشینه دارد و پاییز معمولا شمال غرب تا غرب کشورمان و زاگرس مرکزی بیشترین بارندگی را دارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها برای وضعیت بارشی تهران نیز اینگونه است که مثل اغلب نقاط کشور پاییز کم بارشی در انتظار پایتخت و شهروندان تهرانی بوده و شرایط بارش‌ها کماکان مشابه بقیه نقاط کشور است.

وظیفه افزود: همه تغییرات اقلیمی ماحصل دخالت انسان در کره زمین است و انسان با تولید گازهای گلخانه‌ای، غلظت این گازها مثل دی اکسید کربن، متان و غیره را در جو زمین به شدت افزایش داده است.

او گفت: هم اکنون غلظت co2 در اتمسفر زمین به طور میانگین ۴۲۰ پی پی ام است و در حالی که قبل از عصر صنعتی شدن یعنی در دهه ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ این عدد حدود ۲۷۰ واحد بوده و یکی از مهمترین عوامل گرمایش زمین‌، همین تغییر غلظت گازهای آلاینده یا گازهای گلخانه‌ای است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور فعالیت‌های اکتشاف نفت، ایجاد چاه‌های نفت و گاز، دامداری‌ها و … است و پس از این عوامل سوخت‌های فسیلی مهمترین دلایل آزاد شدن گازها و مهمترین دلیل گرمایش هستند و بنابراین هر آنچه که به عنوان گرمایش تغییر اقلیم یاد می‌کنیم، نتیجه رفتار انسان است.

وظیفه تصریح کرد: درصد احتمال اینکه بر خلاف پیش‌بینی‌های بارشی کشور رخ بدهد ۱۰ تا ۲۰ درصد است، اما با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال قوی‌تر همین کم بارشی در اغلب نقاط کشور است و این به دلیل عدم قطعیت‌ها در شناخت و ماهیت سیستم‌های پیش‌بینی است.

او تاکید کرد: پیش‌بینی دقیق بارش‌ها امکان‌پذیر نیست و این مسئله در همه جای دنیا به این شکل است که به طور دقیق امکان انجام پیش‌بینی برای اقلیم و وضعیت آب و هوا وجود ندارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.