مجلس بازهم علیه پزشکیان؛ این قانون هم دردی از مردم دوا نمی‌کند!

«باعث تأسف است. این اندازه ساده‌انگاری باورکردنی نیست؛ ولی وجود دارد. قانون حجابی که مثل قوانین زیان‌بار قبلی حتی حاضر نشدند در صحن علنی مجلس رسیدگی کنند و آن را در کمیسیون ویژه تصویب کردند و خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند که این قانون به‌کلی متفاوت با متن لایحه‌ای است که از سوی حتی دولت رئیسی داده شده بود.»

روزنامه هم میهن نوشت: هر جور که حساب و کتاب می‌کنیم، رفتارهای برخی از تندروها به‌ویژه در شرایط حاد کنونی را نمی‌توان با معیارهای متعارف درک و حلاجی و تحلیل کرد. وضعیت ایران و تقابل آن با اسرائیل همه ما را به این نقطه رهنمون می‌کند که حداکثر توجه خودمان را به عبور از این وضعیت سوق دهیم.

دیدار چند روز پیش آقای رئیس‌جمهور با اعضای اصلی جبهه پایداری نیز فرصت مناسبی بود که وی این مواضع اصولی را در برابر حامیان رقیب انتخاباتی خود مطرح کند. سخنان آقای پزشکیان در این زمینه بسیار روشن بود و انتظار می‌رفت که جناح مذکور حداقل پس از این دیدار، متوجه وضعیت خطیر ایران شود و به‌جای پرداختن به امور حاشیه‌ای و مسئله‌ساز به مسائلی اصلی کشور بپردازد که همان حضور و حمایت مردم است و آن را تقویت کند و افزایش دهد، نه اینکه با علم و آگاهی از اینکه چرا اجرای مصوبه مجلس درباره پوشش زنان متوقف شده است، همچنان بر سیاست نادرست و اختلاف‌انداز قبلی اصرار کنند و خواهان اجرا شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی که از رهبران جبهه پایداری است، در میانه این وضعیت خطیر عنوان کرده که؛ «تصویب قانون عفاف و حجاب با ارجاع به شورای نگهبان انجام شده؛ با انتقال توسط رئیس مجلس به رئیس‌جمهور برای ابلاغ و اجرا، نهایی می‌شود. اجرای این قانون حدود چهارپنجم از مسائل فرهنگی را حل می‌کند.»

واقعاً باعث تأسف است. این اندازه ساده‌انگاری باورکردنی نیست؛ ولی وجود دارد. قانون حجابی که مثل قوانین زیان‌بار قبلی حتی حاضر نشدند در صحن علنی مجلس رسیدگی کنند و آن را در کمیسیون ویژه تصویب کردند و خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند که این قانون به‌کلی متفاوت با متن لایحه‌ای است که از سوی حتی دولت رئیسی داده شده بود و به‌طور قطع همسو با خواست عمومی و سیاست‌های دولت پزشکیان هم نیست و نظرسنجی‌های معتبر این ادعا و رویکرد منفی مردم نسبت به این سیاست را ثابت می‌کند.

قانون فرزندآوری شما جز تورم وحشتناک و کاهش زادوولد چه نتیجه دیگری داشته است؟حتی برای مسائل اقتصادی هم قانون مفیدی ندارید، چه رسد به مسائل فرهنگی که به اجماع عقلا راه‌حل مجازاتی ندارد، بلکه مسائل فرهنگی راه‌حل‌های فرهنگی دارد و نه قضایی و مجازات. چرا فقر و فساد و تبعیض را با یک قیام و قعود حل نمی‌کنید؟

مطابق قانون اساسی و حتی شورای نگهبان، لوایح جزایی را باید قوه‌قضائیه تدوین و از طریق دولت به مجلس ارسال کند. زیرا مجری قوانین جزایی، پلیس و دستگاه قضایی است و نمایندگان نمی‌توانند هر چیزی را که خواستند تصویب و برای اجرا به آنان ابلاغ کنند. اگر چنین است، پس نمایندگان نمی‌توانند لوایح قضایی را چنان تغییر دهند که با متن اولیه‌ای که به مجلس فرستاده شده است، هیچ نسبتی نداشته باشد. قانون مصوب فعلی ربط منطقی با لایحه ارسالی اولیه ندارد و قابل‌اجرا نیست و بحران‌زاست و به همین دلیل مسکوت مانده است. اصرار گروهی از نمایندگان که در تدوین این قانون مشارکت ویژه داشته‌اند را باید به نحو دیگری تعبیر و تفسیر کرد که در زمان مناسب به آن پرداخته خواهد شد.

7 نظر
  1. غلامرضا

    برای اجرای طرحی در جامعه نیاز به همکاری و همراهی مردم است که در صورت استنکاف مردم و ایستادگی در مقابل آن علاوه بر بیهوده کردن طرح پیامدهای بعدی را بدنبال دارد .ایستادگی در برابر قدرت و اندیشه مردم زیان بار است .

  2. حمید

    بهترین راه حل موجود انحلال مجلس و انتخابات زود هنگام مجلس است تا نظر مردمی که به دولت پزشکیان اعتماد کردند عوض نشود

  3. علی اکبر حسین پور

    وجدانان این گروه اندک بنام پایدار در مجلس وصدا سیما نیروی های انتظامی و نظامی و بیت رهبری نفوذ کردن ملت را از حاکمیت در این موقعیت حساس تفرقه می اندازند حذف شان چیست اقا این قانون حجاب قابل اجرا نیست مثل قانون منع استفاده از ماهواره ویدیو سی دی کنسزت منع زنان از بایشگاه های ورزشی کدامش اجرا شد اگر این گروه کمی شعور داشته باشد بجای جنسیت انسانیت رامسر کنند کل مسله حجاب حل میشود ما باید انسانیت انسان ترابیان کنیم نه جنسیت آقایان وقتی به سفر های خارجی میروند چکار میکنند چشمایشان را با چشم بند میپوشند همین هست چشم بسته به دنیا نگاه میکنند هر چه بیشتر به جنسیت وحجاب گیر بدهند بیشتر جلب توجه خواهد شد فعلان مسله اصلی اسرائیل وامریکا هست اگر بخود نیایم وقتی اسرائیل آمریکا مسلط بشوند دیگر حجاب معنی ندارداقای رسا قالیباف ملت درد زیادی دارند ملت را رها کنید

  4. حمید

    شمابجای اینکه به حکم خدااعتراض بکنی! چندکلمه ای بامعاندان حکم خداصحبت کن!
    لابدکه خودتان راخداپرست میدانید!!!!!

  5. علی

    ای وای وطن وای
    آقا به ابوالفضل این جماعت جزتوهم وعدم درک از جامعه چیزی بارشان نیست مگه می توانند الان با این اوضاع واحوال با تو سری، روسری سر زنان کرد،رفیق دیر از خواب بیدار شدید ،خانه از پای بست ویران است

  6. علی

    دشمن چون از تو برنیاید، دوستی پیش آرد آنگاه آن کند که صد دشمن نتواند.
    این حضرات خواسته یا ناخواسته با مستمسک قرار دادن برخی جنبه های دینی، مضر به حال کشور و همسو با خواست دشمن اند.

  7. ناشناس

    خجالت بکشید حجاب همه ی اقتدار دیت و غیرت و حیا و وجدان این کشور هست چه دیندار واقعی باشی چه ناقص دین ضعیف النفس در دین !
    قانون حجاب باید باشد تا عده ای فکر نکنند نیمه برهنگی که آوردند را در آینده ای نزدیک قانون مملکت خواهند کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.