پرونده آتشسوزی شادآباد روی میز بازپرس جنایی/ آتش از جوشکاری ناایمن شروع شد
ورود بازپرس جنایی به پرونده حادثه آتشسوزی مرگبار بازار آهن شادآباد روند تحقیقات را مشخص کرد.
به گزارش تازهنیوز به نقل از سایت جنایی، در پی آتش سوزی بازار آهن شادآباد، آتشنشانان پس از مهار کامل شعلههای آتش و حین لکه گیری در یکی از مغازهها جسد سه مرد را که دو نفر از آنها حدود ۵۰ سال سن داشتند و ایرانی بودند و یک پسر جوان افغانستانی را کشف کردند. پس از آن موضوع به ماموران پلیس حاضر در محل اطلاع داده شد و دقایقی بعد بازپرس کشیک قتل پایتخت نیز در جریان موضوع قرار گرفت.
در این آتشسوزی که ۱۲۰ مغازه، تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت طعمه حریق شده است بررسیهای جنایی حکایت از آن داشت که اکثر افراد به محض اطلاع از آتش موفق به فرار شدهاند. با این وجود علاوه بر کشتهشدگان ۷ نفر هم مصدوم شدهاند که به مراکز درمانی انتقال یافتند یا به طور سرپایی از سوی امدادگران اورژانس درمان شدند.
تحقیقات اولیه حکایت از آن دارد که آتشسوزی از مغازهای شروع شده که یک نفر در آن مشغول جوشکاری بوده و به وجود وسایل و مواد قابل اشتعال مانند لولههای پولیکا، چسب و اسپری رنگ و مواد دیگر قابل اشتعال بیتوجه بوده و سهلانگاری باعث شده مواد موجود آتش بگیرند و به مغازههای دیگر گسترش پیدا کند.
در بررسیهای اولیه موضوع بعدی که احتمال گسترش آتش را تقویت کرد ناایمن بودن مکان بوده که باعث گسترش آتش شده و سرایت به مغازههای دیگر شده است.
به هر ترتیب بازپرس موسی رضازاده که در زمان وقوع این حادثه مسئولیت کشیک قتل پایتخت را بر عهده دارد دستور بررسی محل حادثه از سوی هیات کارشناسی اداره کار، سوانح و حوادث و آتشنشانی را صادر کرده است تا بررسی شود این اتفاق عمدی یا غیرعمد بوده است و همچنین کارشناسان نظریه خود را در مورد علت حادثه اعلام کنند. هیات کارشناسی همچنین وظیفه دارند میزان خسارت را وارده را برآورد و اعلام کند.
در بخش دیگری از دستورات بازپرس جنایی ماموران پلیس آگاهی ماموریت یافتهاند از خانواده افراد فوت شده و همچنین افراد زخمی تحقیق کنند تا پس از ثبت اظهاراتشان مشخص شود آیا شکایتی دارند. این در حالی است که فرد جوشکار هم از این حادثه جان سالم به در برده است و پس از گسترش آتش از محل نیز فرار کرده بود که توسط پلیس شناسایی و دستگیر شد. تحقیق از این فرد نیز بخش دیگری از وظیفه محوله به ماموران اداره دهم پلیس آگاهی است.