۴روز غواصی برای یافتن مرد گمشده

تیم‌های غواصی در جریان عملیاتی سخت و پیچیده که ۴روز طول کشید، توانستند جسد مرد غرق شده در آب‌بندان 8هکتاری را پیدا کنند.

اعتمادآنلاین نوشت: عصر پنجشنبه ۱۹ مهر امسال، یکی از اهالی روستای کفشگیری در حوالی شهرستان گرگان به نام حمید به همراه دوستانش در حال شنا در آب‌بندان

۸ هکتاری روستا بود که ناگهان زیر آب رفت و دیگر بالا نیامد.  ناپدید شدن عجیب مرد ۴۷ساله، آغاز یک جست‌وجوی چند روزه برای یافتن او بود، عملیاتی که ۲۰غواص حرفه‌ای آتش‌نشانی و اعضای هیأت نجات غریق از شهرهای گرگان و گنبدکاووس، نیروهای امدادی هلال‌احمر، مردم روستا و صیادان شهرهای مجاور به همراه تجهیزاتی که داشتند در آن شرکت داشتند. مهدی قره‌قاشی، از غواصان تیم غواصی آتش‌نشانی گرگان به همشهری می‌گوید: پنجشنبه شب، در جریان یک غرق‌شدگی در آب‌بندان روستای کفشگیری در ۱۰کیلومتری گرگان قرار گرفتیم.  عملیات جست‌و‌جو آغاز شد اما پس از چندین ساعت به‌دلیل تاریکی هوا، ادامه عملیات به فردای آن روز موکول شد.

فردای آن روز حادثه وقتی هوا روشن شد، مردم روستا، غواصان و تیم‌های امداد و نجات، عملیات جست‌وجو را دوباره آغاز کردند. قره‌قاشی می‌افزاید: به‌دلیل شرایط آب‌بندان که پوشیده از گل و لای و گیاهان و علف بود، جست‌و‌جو برای غواصان سخت شده بود. دید در آب‌های منطقه شمال کشور به‌دلیل گل‌آلود بودن در برخی مناطق به صفر می‌رسد. در بیشتر مواقع باید با لمس کردن، چیزی را پیدا کرد، چرا که هیچ نوری وجود ندارد که بتوان چیزی را دید.

وی اضافه می‌کند: وقتی غواص در هردو صورت در حال جست‌و‌جو است باید طنابی که به او متصل است آزاد باشد تا عملیاتش را ادامه دهد، اما گیاهان داخل دریاچه باعث گیر کردن طناب می‌شدند.

این غواص می‌گوید: از آنجا که محل دقیق غرق شدن مرد میانسال را کسی نمی‌دانست، کار سخت‌تر هم شده بود و با توجه به وسعت زیاد آب‌بندان، عملیات جست‌وجو به درازا کشید. این غواص حرفه‌ای ادامه می‌دهد: از نظر تجهیزات، مشکل و کمبودی وجود نداشت. حتی صیادانی که از شهرهای دیگر به گروه امداد و نجات پیوسته بودند، تور ماهیگیری با خود آوردند و در آب دریاچه به امید پیدا کردن جسد رها می‌کردند. اما وقتی دیدیم به‌دلیل وجود گیاهان عملیات جست‌وجو سخت شده، تصمیم گرفتیم که دریاچه را از گیاهان پاکسازی کنیم. گروه‌های مردمی دستگاهی را آوردند که علف‌ها و گیاهان کف و سطح دریاچه را جمع‌آوری می‌کرد. در شب هم برج روشنایی دریاچه را روشن می‌کرد و بدین‌ترتیب این عملیات سخت و طاقت فرسا تا روز یکشنبه ادامه داشت، تا اینکه حوالی صبح در ۱۰۰متری خشکی، موفق شدیم پیکر بی‌جان مرد میانسال را بیرون بکشیم و این عملیات به پایان رسید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.