آیا عراق آسمان خود را در اختیار اسرائیل برای تجاوز احتمالی به ایران قرار می‌دهد؟

احتمال استفاده اسرائیل از آسمان عراق برای حمله به ایران وجود دارد؟

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه اعتماد با اشاره به سفر عباس عراقچی به عراق، از احتمال استفاده اسرائیل از آسمان این کشور برای حمله به ایران خبر داده است.  در بخش‌هایی از این مطلب می‌خوانید؛

از سال ۲۰۰۳، ایران در‌حالی که از جبهه نیروهای بسیج مردم برای مبارزه با اشغالگری امریکا حمایت می‌کند، نفوذ خود را در ساختار سیاسی عراق افزایش داده است. در واقع، ایران، عراق را به عنوان حائلی راهبردی در برابر رقبای منطقه‌ای و امریکا می‌بیند که با حفظ ثبات مد نظر خود در آن، پای امریکا را که بهانه مبارزه با تروریسم به عراق آمده، از آنجا قطع کند. پس به نظر می‌رسد عراق «میدان رویارویی حیاتی» میان ایران و ایالات‌متحده است. اهمیت استراتژیک عراق برای ایران بسیار حیاتی است: عراق نه تنها همسایه ایران است، بلکه به عنوان متحدی حیاتی در پیشبرد اهداف منطقه‌ای گسترده‌تر ایران عمل می‌کند. عراق همیشه برای ایران اهمیت استراتژیک بیشتری نسبت به ایالات‌متحده خواهد داشت.

با این وجود، کالابرس مدعی است برخی در عراق به این نتیجه رسیده‌اند که دستیابی به ثبات در عراق مستلزم حمایت خارجی، به ویژه از سوی ایالات‌متحده است. این دقیقا همان چیزی است که برخی دیگر حضور نیروهای امریکایی در عراق را مخل امنیت و ثبات این کشور می‌دانند، چراکه باعث حساسیت ایران و متحدین تهران در عراق می‌شود. در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ پرسنل نظامی امریکایی در عراق مستقر هستند که ۹۰۰ نفر دیگر در سوریه مستقر هستند. با این حال، به‌طور غیررسمی، حضور آنها با هدف مقابله با نفوذ ایران عنوان می‌شود.

در شرایطی که اسراییل تهدید کرده قصد دارد پاسخ موشکی اخیر ایران را تلافی کند، عراق یکی از کشورهایی است که احتمال می‌رود آسمانش به شکل غیرقانونی ازسوی اسراییل برای حمله به ایران نقض شود. این در حالی است که به نظر آسمان عراق در کنترل نیروهای امریکایی است. امریکا که حامی و شریک اصلی اسراییل در منطقه است، ممکن است آسمان عراق را دراختیار اسراییل قرار دهد. این مساله یکی از نمونه‌هایی است که نگرانی عمیق ایران از حضور نظامی امریکا در همسایگی‌اش را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.