صداوسیما با ۴۸ هزار نفر نیرو اما شکست خورده/ تلویزیون دیگر توان رقابت ندارد

«اُفت چهل درصدی مخاطبان صدا و سیما نشان می‌دهد که به لحاظ آماری سیاست‌های خبری این سازمان شکست خورده است.»

 رویداد۲۴ نوشت: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که یکی از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما مجبور شود توضیح دهد که چرا این رسانه در مقابله با شبکه‌های فارسی زبان‌خارجیْ مخاطب خود را از دست داده است.

اگر سال‌ها پیش از مدیران رسانه ملی درباره تاثیرگذاری این شبکه‌ها بر روی افکار عمومی سوال می‌کردیم با یک پوزخند از کنار این سوال می‌گذشتند. اما در سال ۱۴۰۳ آش به قدری شور شده که مدیران سازمان خودشان را با آن شبکه‌ها قیاس و تلویحاً شکست‌شان را در حوزه خبررسانی می‌پذیرند. به همین دلیل و به واسطه اظهارات اخیر معاون سیاسی سازمان صدا و سیما نگاهی انداخته‌ایم به دلایل اُفت شدید مخاطب سازمان صدا و سیما.

یک. شکست در جبهه خبر

آمار علم خشک و بی‌رحمی است و برای مخاطبی که به آمار نگاه می‌کند اعداد و ارقام گویای همه چیز است. آمار آخرین نظرسنجی ایسپا به ما می‌گوید تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از سازمان صدا و سیما دریافت می‌کنند. در حالی که در سال ۱۳۹۶، این آمار عدد ۵۱درصد را نشان می‌داد.

اُفت چهل درصدی مخاطبان صدا و سیما نشان می‌دهد که به لحاظ آماری سیاست‌های خبری این سازمان شکست خورده است. اما مدیران ارشد به جای پذیرش شکست خودشان را ملزم می‌دانند درباره ماهیت شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان افشاگری کنند. غافل از این که اهداف و دلایل تشکیل آن شبکه‌ها مشخص است. مدیران سازمان صدا و سیما به جای توضیح واضحات بهتر است درباره این موضوع توضیح دهند که چرای علی رغم دریافت بودجه هنگفت مرجعیت خبری از داخل به خارج مرزها انتقال یافته و مردم به جای دریافت خبر از رسانه‌های رسمی تلاش می‌کنند از مبادی غیررسمی اخبار و اطلاعات را دریافت کنند.

حال ممکن است برای مخاطب این سوال پیش بیاید که چرا سازمان صدا و سیما در حوزه تولید خبر و اطلاع رسانی اُفت کرده است؟ دلیل اُفت این سازمان یک دلیل واضح دارد و آن دلیل این است که این سازمان در حوزه تهیه خبر همیشه چند قدم از شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور عقب است.

حتماً خوانندگان عزیز این مقاله خاطرشان هست در روزهای ابتدایی ورود کرونا در ایران که دوران طلایی قرنطینه و جلوگیری از گسترش بیماری به حساب می‌آمد سازمان صدا و سیما مشغول انکار ورود این ویروس به داخل کشور بود و با گرفتن مصاحبه‌های طنزآمیز از مردم می‌کوشید وجود چنین بیماری را از اساس انکار کند. یا همین الان و در اوج جنگ میان رژیم صهیونیستی و محور مقاومت این خبرنگار خانم بی‌بی‌سی است که در دل ماجرا حضور دارد و از وقایع رخ داده در فلسطین و لبنان گزارش تهیه می‌کند. در حالی که سازمان صدا و سیما یا به ساخت برنامه‌های تحلیلی اکتفا می‌کند یا همیشه چند قدم از انتشار اخبار جنگ عقب‌تر از رسانه‌های فارسی زبان خارجی است.

این مثال‌ها نشان می‌دهد سازمان صدا و سیما نیاز به یک بازنگری جدی در حوزه تهیه و تولید خبر دارد تا شاید بتواند مرجعیت خود را یک بار دیگر در حوزه خبررسانی به دست بیاورد. البته شرط این تغییرات پذیرش نیاز به تغییر توسط مدیران ارشد سازمان است که چنین اراده‌ای نزد آن‌ها دیده نمی‌شود.

دو. شکست در جبهه تحلیل

پس از خروج عزت‌الله ضرغامی از سازمان و تهی‌شدن صدا و سیما از مدیران میانه‌رو و حضور چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در این سازمان نگاه ایدئولوژیک در صدا و سیما بسیار پررنگ شد. نگاهی که راه را فقط در حذف چهره‌های پرطرفدار می‌دید. همین نگاه بسته و محدود به شکل دیگری خودش را در حوزه خبررسانی نشان داده است. خبرها حتماً باید با تحلیلی مشخص که خوشایند نیروهای تندرو داخلی است تفسیر و به سمع و نظر مخاطب برسد. این نگاه بسته و محدود بزرگ‌ترین آسیب را به سازمان صدا و سیما زده است و باعث شده مخاطبین این سازمان محدود به تعداد اندکی از افراد جامعه باقی بماند و نتواند نماینده واقعی تمام مردم ایران باشد.

سه. شکست در جبهه سرگرمی

سازمان صدا و سیما در حوزه سرگرمی سازی هم شکست خورده است. طبق نظرسنجی ایسپا تنها ۱۱.۵درصد مردم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند در حالی که این آمار برای پلتفرم‌های نمایش فیلم داخلی ۱۸.۷دصد است.

نکته جالب توجه این جا است که اکثر برنامه‌های این پلتفرم‌ها را هنرمندانی تولید می‌کنند که از سازمان صدا و سیما رانده شده‌اند. اکثر این هنرمندان مانند مرضیه برومند، عادل فردوسی‌پور، مهران مدیری، احسان علیخانی، کمال تبریزی و…  در سال‌های گذشته با این سازمان همکاری کرده بودند.

هم چنان یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سازمان صدا و سیما، آی‌فیلم است که سریال‌های قدیمی را پخش می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم هنوز آثار هنرمندان طردشده توسط سازمان را دوست داردند و نگاه می‌کنند و اگر مدیران این سازمان نگاه بسته‌ای نداشتند می‌توانستند درصد زیادی از مخاطبین خود را حفظ کنند.

چهار. شکست در جبهه کارآمدی

دلیل دیگری که سازمان صدا و سیما را تبدیل به یک سازمان ناکارآمد کرده است فربگی و عدم چابکی این سازمان است. طبق آمار رسمی سازمان صدا و سیما نزدیک به ۴۸هزار نیرو دارد. این در حالی است که شبکه‌ای مانند فاکس نیوز ۱۳۰۰، سی‌ان‌ان ۴۰۰۰، سی‌سی تی‌وی ۱۰هزار، ان اچ کی ژاپن ۱۰هزار، و بی بی سی ۲۰هزار نیرو دارند. این حجم از نیروی انسانی و بودجه‌ای که صرف سازمان صدا و سیما می‌شود هیچ گاه نتوانسته این سازمان را تبدیل به رسانه‌ای چابک کند که در تهیه فوری خبر و اطلاع‌رسانی دست بالا را داشته باشد. در عوض باعث شده این سازمان تبدیل به سازمانی بوروکراتیک و به شدت بزرگ شود که حتی توانایی اطلاع‌رسانی به موقع را ندارد. به نظر می‌رسد علاوه بر نیاز در بازنگری در حوزه خبررسانی این سازمان در ساختار بروکراتیک خود هم نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

25 نظر
  1. سردار

    پول یا مفت مردم خرج صدها کانال تصویری و رادیویی میشه که خیلی از انها اندازه انگشتان یکدست هم مخاطب ندارند. الان حتی در روستاها هم مردم اینتر نشنال و پرشیانا و جم را میبینن. اینها فکر میکردن با تعطیلی منوتو وضعشان بهتر میشه ولی همه مخاطباش به سمت اینترنشنال رفتن. ولی سیستم نشان داده قوه خود ترمیمیش هم بسیار ضعیف شده و این عملکرد ضعیف را همچنان ادامه میدهد و درس نمیگیرد. کدام شبکه ای در جهان پر بیننده ترین برنامشو که نود بود براحتی از بین میبرد. وقتی رسانه ای به مخاطباش احترام نگذارد مرگش از راه میرسد

  2. مصطفی

    صدا و سیمای حاکمیتی همین می شود که شده .

  3. محمد

    شکست ایدیولوژی. نقطه ته خط

  4. محمد

    مگر صدا و سیمای ملی داریم …نه بابا این صدا و سیمای میلی خاندان جلیلی وگروه افراطی تندروی بدعنق پایداری ضد. دین وخدا وکشور است. من 3یاله که نگاه نمیکنم از بس توهین تفرقه وریا وشرک وقهر آمیزه خودم سید هستم پدرم امام جمعه شهر بود ولی با کارهای افراطی وضددین وپر از فساد ودروغ وریا ووووو بخدا نمیشه دکمه رو روشن کرد وای به مردم عادی که نظرشان دیگه بهتر میدونید

  5. فرهاد

    برنامه های تلویزیون واقعا آشغاله . بدبختیش اینه که با پول ما مردم اداره میشه ولی برنامه هایی میدن که فقط حکومت خوشش میاد . کوچکترین خوشی هارو هم از مردم گرفتن . ماهواره هم همش تبلیغاته . هزینه گرفتن فیلم از کلوپی ها هم بالاست .

  6. علی

    هرچی می کشیم از این صدا و صیماست از سانسور تا کرم ریختن توی فوتبال زنده

  7. عباس

    برنامه شاد نداردیم هم برنامه عزاداری و مسائل ایدئولوژی وبیشترصحبت است اگرفوتبالی یا کشتی باشد تلویزیون نگاه میکنم تناقض دراخبار داده شده زیاداست

  8. ذت

    وقتیکه ریاست صدا سیما رو به تندرو یا خشک مذهبی میدی نتیجش میشه همین… نصف تایمشون که همش حرم و مسابقات قرآن و روحانیون و چیزایی که حول مذهب می‌چرخند هست نصفش هم برنامه کودک و سریال و فیلم های مسخره و اخبار و یکی دو تا طرح عمرانی و چیزایی که هیچی بدرد نخوره.. مخاطب بایدم فرار کنه… وقتیکه برنامه های جوک کم بشه وقتیکه از راز بقا و برنامه علمی بیشتر در صدا سیما خبری نباشه و کم باشه..نتیجش میشه این

  9. من

    تلویزیون
    بیکارترین
    وسیله ی
    خانه ماست
    ماه هاست که خاموشه
    و خاک می خورد

  10. علی

    صدا و سیما کلا مضخرف شده

  11. حبیب

    من یک مهندس در حوزه برق صنعتی هستم،جای بسی تاسف است که همین صدا وسیما در چندماه اخیر کمبود برق رابه مصرف زیاد مردم نسبت داد هرچند میانگین مصرف جهانی چیزدیگری را علمی بیان میکرد که شرم آور است که شخص آقای جبلی شعور مردم را به سخره گرفتند…

  12. مرضیه

    هزاران میلیارد تومان از حق مردم که باید صرف آبادانی و رفاه مردم شود به پای صدا و سیمای بی بیننده و بی مخاطب ریخته میشود که هیچ برنامه مفید و سازنده و مثبتی ندارد ؟!!؟ ای کاش برای سلیقه و آرای مردمی ارزش قائل بودید آن وقت حقوق های کلان به کارمندان این رسانه میلی بی خاصیت پر مدعا داده میشود آن هم از کیسه مردمی که به نان شب محتاج هستند # تعطیلی صدا و سیما

  13. حسین

    در دنیایی زندگی می کنیم که سلطه خبری و جنگ شناختی و هزینه کرد برای تولید خبر و روایت اول و نشر آن مورد توجه همه دولت هاست. همین شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با پول مصوب کنگره آمریکا برای مبارزه با ج.ا.ایران روزگار می گذرانند. بله متاسفانه صدا و سیمای ما رو در رو با جنگ نابرابری است که بخشی از آن خارجی و بخشی دیگر مزدوران بعضاً بی جیره و مواجب داخلی نظیر همین رویداد ٢۴ و … می باشد.

  14. حمید

    من شاید حدود 15ساله که به غیر از فوتبال اروپا دیگه هیچ برنامه ای از صداو سیمای ایران نگاه نمیکنم و اخبار رو هم از کانال های تلگرامی و اینترنشنال نگاه میکنم چون هم دقیق تره و هم فوری.
    صدا و سیمای میلی دیگه ورشکسته هست فقط مانده اعتراف کنند. وقتی پدر و مادر پیر من هم تلویزیون ایران رو نگاه نمیکنند یعنی کار بیخ پیدا کرده.

  15. محمد

    چند روز قبل یک تحلیلگر،واقعیت رو در مورد پیجر حزب الله اعلام کرد و الان شنیدیم قراره در دادگاه نظامی محاکمه بشه،
    تا زمانیکه صدا و سیما یا نهادهای کنترل کننده اون، ملت رو مثل خودشان احمق فرض کنند، وضعیت بدتر هم میشه

  16. آرش

    دوست عزیز وقتی میگید از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد رسیدیم. یعنی ۸۰درصد کاهش..یه کم باسواد باشیم!!!!!

  17. علی

    بسیار خوشحاام که مردم عزیز ایران به اگاهی رسیدن که دروغگو و متقلب رو شناختن .

  18. نفس

    این نظر شما هست ما هیچ نسبت وشغل دولتی نداریم وشهروند عادی هستیم ولی بنظرم برنامه های تلوزیون خیلیاشم خوبن شبکه پویا که برای بچه ها خیلی خوبه چون کارتونهای ماهواره مزخرفه یهو وسط کارتون یه صحنه میاد آدم نمیدونه بچه رو چیکار کنه یهو نبینه وآدم امنیت نداره که باارامش بزاره بره سراغ کارش وبچه ها کارتون ببینن و چیز بد نبینن ولی تو شبکه پویا این امکان هست که با خیال راحت بزاری بچت کارتون ببینه سریال‌های پلیسی وطوبی و اینام خوبه البته همش خوب نیست ولی خوبم داره مسابقه هابی مثل کودک شو وپانتولیک و خنده شو وخوش نمک اینام خوبه برنامه حسینیه معلی و اینام که خیلی خوب بود وپر بیننده یه کانال مطلق همش خوب نیست همشم بد نیست ولی من بازم هرچی اخبار ایران سانسورم کنه بگه ترجیح میدم به خبرهای سراسر دروغ بی بی سی فارسی و اینترنشنال تو حمله ایران به اسرائیل بی بی سی انگلیسی میگفت ۸۰ درصد موشک‌ها خورده به هدف بعد بی بی سی فارسی میگفت یکی خورده اونم تو درودیوار خخخخ من نمیدونم مردم به چی این دروغگوها دل خوش کردن باز صد رحمت به شبکه خبر خودمون

    1. ناشناس

      داداش تو خیلی پرتی

      1. ايران

        شبکه۱اخوند شبکه تو اخوند شبکه۳ اخوند شبکه ۴اخوندشبکه۵ تکرار اخوند درشو گل بگیرید بااین برنامه های مزحرف خسته شدیم سالی یکبار روشن میکنیم تلویزیون رو حالمون بهم میخوره

  19. ب

    دنیا است خب بالا پایین دارد صبر کنید خدا زیاد است گر بزند دعوا ندارد قربونت برم خدا جونم شکرت روزی هزاران بار شکرت شکرت شکرت 🙏❤️🇮🇷🙏🙏🙏🙏

  20. امیر

    متأسفانه تلویزیون ایران نه تنها اخبارش غیر قابل اعتماد است بلکه حتی بسیاری از خبرها را بطور کامل حذف می‌کنند مثل اخبار مربوط به وقایع سال ۱۴۰۱ در خیزش «زن زندگی آزادی » که هیچ خبری در مورد این رخدادها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر نشد یا با سانسور شدید و تحریف شده یا گزینش شده منتشر شد

  21. مهران

    البته ک صدا سیمای ایران دیگه مخاطب آنچنانی نداره حتی در سالخوردگان و بازنشسته ها در بین جوانان ک تعطیل کرکره هم پایین اومده

  22. ناشناس

    خلایق هر چه لایق ، به برمامه های سیمای خودتون نگا نکنید در عوض،به برنامه های یک مشت وطن فروش که گ در بوق و کرنا کردن سردار قاانی ترور شده که آخرش رو شون سیاه شد.

  23. اکبری

    تا زمانی که دست جبلی و اطرافیانش وحید و سعید جلیلی باشه به صفر درصد هم میرسه چون اینا یه عده آدم خشک مغز و افراطی هستند الحمدلله که کشوردستشون نیفتاد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.