معامله اسرائیل با آمریکا؛ ورود کمک‌های انسانی به غزه در قبال دریافت سلاح‌!

کابینه نتانیاهو به دلیل نیاز به دریافت تسلیحات بیشتر آمریکایی برای تداوم جنگ نسل‌کشی و مقابله با حملات گروه‌های مقاومت به دنبال دادن پاسخ مثبت به درخواست آمریکا برای افزایش ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه است که با جنایات جنگی و سیاست گرسنگی دادن عامدانه رژیم صهیونیستی دست به گریبان است.

به گزارش تازه‌نیوز، العربی الجدید گزارش داد: وب‌سایت اسرائیلی «والا» امروز چهارشنبه به نقل از دو مقام بلندپایه اسرائیلی که نامشان را ذکر نکرد،، نوشت: «اسرائیل دیروز به صراحت به ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که به سرعت برای پاسخگویی به درخواست‌های این کشور برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه اقدام خواهد کرد.»

به نقل از شفقنا، والا همچنین به نقل مقامات ارشد آمریکایی افزود: پیامی که واشنگتن به تل آویو ارسال کرد، دربردارنده «اولتیماتومی شدید» بود و مقصود از آن، مقدمه‌چینی برای توقف ارسال تسلیحات آمریکا به اسرائیل نبود، بلکه بیشتر برای ممانعت از ارسال آن بود تا اسرائیل رفتارهای خود در قبال اوضاع انسانی غزه را تغییر دهد.

مقامات ارشد اسرائیل اذعان کردند که علیرغم نارضایتی تل‌آویو از اولتیماتوم قاطع آمریکایی‌ها اما این پیام نشان‌دهنده فرصتی است که دولت جو بایدن به اسرائیل داده است تا وضعیت رو به وخامت غزه را اصلاح کند و به اجرای سیاست مصوب در کابینه امنیتی بازگردد که به ورود کمک‌های انسانی به غزه در مقابل دریافت تسلیحات اجازه می‌دهد؛ این بدان معناست که اشغالگران از موضوع ورود کمک‌های انسانی به عنوان برگه و اهرمی برای مشروعیت‌بخشی به تداوم جنایات نسل‌کشی و زنده زنده سوزاندن مردم و ویرانگری در غزه استفاده می‌کنند.

سه شنبه گذشته مذاکرات متعددی بین مقامات بلندپایه سیاسی اسرائیلی و آمریکایی انجام شد تا ضمن تبیین اوضاع، ‌این اطمینان حاصل شود که «بحران» از کنترل خارج نمی‌شود و اسرائیل اقداماتی را برای معکوس کردن روند حاکم فعلی انجام داده و مانع‌تراشی برای ورود کمک‌ها را کاهش خواهد داد.

یک مقام آگاه اسرائیلی به وب‌سایت والا گفت: ما پیام آمریکایی‌ها را دریافت کردیم و توسط نهادهای امنیتی مورد بررسی قرار گرفت و ما به نگرانی‌های مطرح شده از سوی همتایان آمریکایی خود در این نامه پاسخ خواهیم داد.

یکی دیگر از مقامات ارشد اسرائیلی درباره الزامات آمریکا در رابطه با گذرگاه‌های مرزی، تعداد کامیون‌های ورودی به غزه، مسائل لجستیکی و رویه‌های کمک‌های بشردوستانه گفت: انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده وضعیت به سمت بهتر شدن تغییر کند.

به گفته این مقام مسئول اسرائیلی، برای اجرای بخش بزرگی از خواسته‌های آمریکایی‌ها که در نامه آمده است، باید هر چه سریع‌تر «کابینه» تشکیل و درباره بهبود وضعیت انسانی در غزه تصمیم‌گیری کند.

یکی از مقاماتی که با والا صحبت مکرد، افزود: «برخی از موضوعاتی که در پیام آمریکا ذکر شده است، مانند اجازه دادن به صدها هزار فلسطینی برای حرکت از المواصی در نوار غزه به سمت شرق یعنی خانیونس و یا رفح نیازمند تصمیم‌گیری رهبران سیاسی است.

به گفته وی، درخواست‌های آمریکا مانند اجازه بازدید صلیب سرخ از بازداشتگاه‌های اسرائیل، توقف قوانین مربوط به منع فعالیت آنروا یا صدور اعلامیه رسمی مبنی بر عدم کوچاندن اجباری ساکنان شمال نوار غزه از سوی اسرائیل، موضوعاتی سیاسی است و به احتمال زیاد نیاز به رأی گیری در «کابینه» دارد.

مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند که بحث هایی که در روزهای اخیر در مورد موضوع حمله به ایران در «کابینه» و دیگر موضوعات از سوی نتانیاهو صورت گرفت، برای بسیاری از وزرا میزان وابستگی عمیق اسرائیل به آمریکا به ویژه در زمینه تسلیحاتی و پدافند موشکی را روشن کرد؛ امری که ممکن است از شدت مخالفت در کابینه برای موافقت با اقدامات درخواستی آمریکا بکاهد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت هم در شماره امروز خود اعلام کرد: پیام تهدید جدید آمریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی اسرائیل در صورت عدم اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه «کاملا غیرعادی» است.

یدیعوت آحارونوت به نقل از مقامات اسرائیلی، نوشت: «این تندترین پیامی است که ایالات متحده آمریکا در دهه‌های اخیر به اسرائیل ارسال کرده است. بر این اساس، اسرائیل اگر نمی‌خواهد وارد بحرانی با آمریکا شود، باید خیلی زود اقدامات مهمی را برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه انجام دهد.»

به گفته مقامات اسرائیلی، هیچ تغییر واقعی در سیاست اسرائیل در خصوص ورود کمک‌های بشردوستانه ایجاد نشده است و این نامه به شدت بیانگر عدم اعتماد دولت آمریکا به نیات اسرائیل است. آمریکایی‌ها می‌ترسند که کابینه نتانیاهو به دنبال اجرای کامل «طرح ژنرال‌ها» که اساساً مبتنی بر جداسازی شمال نوار غزه، گرسنگی و آواره‌سازی ساکنان آن است، باشد.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین»، وزیر دفاع این کشور نامه‌ای به «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک اسرائیل و «بوآو گالانت»، وزیر جنگ این رژیم ارسال کردند و از تل آویو خواستند ظرف ۳۰ روز اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد تا از «پیامدهای منفی بر ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل» جلوگیری کند.

بر اساس قوانین آمریکا و یادداشت امنیت ملی که در ماه فوریه به امضای جو بایدن رسید، همه کشورهایی که کمک‌های نظامی از آمریکا دریافت می‌کنند و درگیری جنگ هستند باید اجازه دهند کمک‌های انسانی آمریکا یا کشورهای مورد حمایت آن بدون هرگونه مانعی میان غیرنظامیان توزیع شود و اگر اجازه این کار را ندهند، کمک‌های نظامی آمریکا فورا به حالت تعلیق درمی‌آید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.