همه‌چیز درباره دفاع از بودجه ۱۴۰۴/ رهبری بازهم به کمک پزشکیان آمد/ پایداری‌ها به قالیباف چه گفتند؟

حضور پزشکیان در جلسه دفاع از لایحه بودجه‌ای ۱۴۰۴ با حواشی همراه بود.

خبرآنلاین نوشت: صحن امروز حال و هوایی متفاوت داشت، دفاع از لایحه بودجه ای که بنابر گفته پزشکیان حاصل کار تخصصی دو ماهه دولت است، بهانه ای شد که مسعود پزشکیان برای پنجمین بار در جمع همکاران قدیمی خود حاضر شود. نطق پزشکیان در دفاع از اولین لایحه بودجه دولتش اما متفاوت با جلسه رأی اعتماد وزرا بود. شسته رُفته صحبت می کرد و سعی می کرد که طبق متن نوشته شده سخنرانی کند و همان موارد مندرج را مطرح کند، شاید حساسیت های عدد و رقمی بودجه آقای رئیس جمهور را به این وسواس و دقت رسانده بود.

او حتی نطق دفاعیه از بودجه را به مسائلی دیگر نیز اختصاص نداد، حتی ماجرای نامه دوباره اش به مجلس درباره استعفای عبدالکریم حسین زاده. شاید او ترجیح می داد فضای مجلس را درگیر موضوعی که می تواند حاشیه ساز شود نکند و تمرکز را بر لایحه بودجه دولتش بگذارد.

رئیس جمهور در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۴ مجدداً وعده هایش به مردم و تاکیدش بر پایبند بودن به برنامه هفتم توسعه را یادآوری کرد و گفت براساس تعهدی که به مردم دارد تلاش کرده اعداد واقعی را در بودجه لحاظ کند و همچنین بودجه براساس برنامه هفتم توسعه نوشته شود؛ «برای اولین بار تمام موارد فرابودجه‌ای منابع و مصارف سازمان هدفمندی‌ها در درون سقف بودجه قرار گرفت.»

افزایش ظرفیت تولید نفت، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت و کنترل تعهدات دولت،  مدیریت توزیع عادلانه آب و حمایت از مسکن محرومین از جمله مواردی که بود که بنابر اظهارات پزشکیان در بودجه لحاظ شده اند.

کمک رهبری به انسجام بودجه نکته دیگری بود که پزشکیان در جلسه دفاع از لایحه بودجه مطرح کرد و گفت که این کمک به واسطه درخواست او از رهبری برای صدور مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی برای سال آینده صورت گرفته است.

لزوم اصلاح یارانه انرژی مقدمه ورود رئیس جمهور به بحث قیمت انرژی به ویژه قیمت بنزین بود، بحثی که به گفته پزشکیان یکی از چالش های بودجه است. او همچنین از پرداخت بدهی‌های دولت با توجه به منابع درنظر گفته شده در بودجه گفت.

پایداری ها به سرعت فعال شدند

دفاعیه پزشکیان رو به پایان بود که محمود نبویان از جابرخاست و به سمت شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور رفت و شروع به گپ و گفت با او کرد، گپ و گفتی نسبتا طولانی. بعد از این لیدر جبهه پایداری در مجلس راهی هیئت رئیسه شد و شروع به گفتگو با قالیباف کرد.

دفاعیه پزشکیان تمام شد اما صحبت های نبویان و قالیباف به پایان نرسیده بود، حتی لایحه بودجه هم در خلال صحبت های این دو از طرف پزشکیان تقدیم رئیس مجلس شد.

نبویان و قالیباف

حلقه نمایندگان اطراف رئیس جمهور، پایداری ها هم آمدند

رئیس جمهور بعد از پایان سخنرانی به سمت صندلی دولت رفت و به سرعت در حلقه نمایندگان قرار گرفت، نمایندگانی از همه طیف از روانبخش، ذوالنوری، آزادی خواه، ذاکر، بابایی کارنامی، زارع تا فرید موسوی، قسیم عثمانی و لاهوتی.

آن سوتر اما نبویان هنوز در هیات رئیسه است و از جایگاه ویژه هیات رئیسه به صحن مجلس و تجمع نمایندگان دور رئیس دولت نگاه می کند.

قالیباف هم در همان حال ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت تقدیم به موقع لایحه بودجه سال آینده، روند بررسی بودجه را توضیح می دهد اما گوش شنوایی وجود ندارد و نمایندگان یا اطراف رئیس جمهور هستند یا اطراف وزرای کار، بهداشت و صمت که همراه پزشکیان به مجلس آمده اند.

رئیس مجلس بعد از پایان توضیحات درباره روند بررسی لایحه بودجه میکروفن علیرضا سلیمی را برای خواندن تذکر باز می کند. در همین حین نبویان با سرعت از هیئت رئیسه پایین می آید به خود را به لاین انتهایی مجلس، همان جا که محل گعده نمایندگان است، می رود.

سلیمی اخطار ماده ۱۸۲ را می دهد و گله مند است که چرا پزشکیان در متن بودجه از قیمت دلار و بنزین نگفته که قالیباف هم در پاسخ به او یادآوری کرد که امروز زمان تقدیم لایحه بودجه و بررسی های هفته بعد آغاز می شود.

بازار شلوغ گعده ها در گوشه و کنار مجلس

پزشکیان صحن را ترک کرده و حال قسمت میانی صحن مجلس خلوت شده و تعدادی از نمایندگان در اطراف میدری، وزیر کار جمع شده اند، ذوالنوری و ایزدخواه هم هستند، کمتر از یک دقیقه از رفتن پزشکیان می گذرد که رسایی وارد صحن می شود، عبا را می تکاند و به نمایندگانی که اطراف میدری هستند نگاه معناداری می کند، نیش خند می زند و رد می شود.

عکاسان در گوشه سمت راست جایگاه جمع شده اند، سوژه هم مشخص است؛ گعده ۳ نفره نبویان، خضریان و آقاتهرانی. در چند قدمی آنها رسایی است که با نماینده ها گفتگو می کند و بعد از چند دقیقه او هم وارد گعده تندروها می شود.

این گعده بدون شک حساسیت برانگیز و کنجکاو برانگیز است، از خضریان درباره جزئیاتش که می پرسم می گوید؛« امانت است»

نبویان خضریان و آقاتهرانی و رسایی

زمانی نگذشته که نقدعلی و ذوالنوری در مسیری که گعده پایداری ها برپاست حرکت می کنند، نقدعلی اما وارد جمع نمی شود ولی ذوالنوری کنار دوستان مجلسی اش می ایستد.

آن سوی مجلس هم گویا خبری است، تجمع نمایندگان نزدیک به طیف قالیباف در هیات رئیسه جلب توجه می کند، آزادی خواه با رئیس مجلس صحبت می کند و بعد از او هم نوروزی و اسحاقی دور قالیباف حلقه می زنند.

حال و هوای عجیبی بر مجلس حاکم است، هر گوشه پارلمان که چشم می گردانی یک تجمع و گعده می بینی، تاجگردون هم که امروز روز شلوغی برای او و کمیسیون متبوعش بوده در صحن فعال است، او هم محور گعده ای بود که به نظر می رسید تخصصی و حول بودجه شکل گرفته بود. کوچکی نژاد و زارع از دیگر نمایندگان اقتصادی مجلس هم کنار او هستند.

همین تجمع ها در گوشه و کنار پارلمان، نظم را از مجلس گرفته و نمایندگان دائما درحال رفت و آمد و گپ و گفت هستند. قالیباف اما می داند پارلمان در روز بودجه همین است و ورودی به تذکر دادن نمی کند، هرچند خود او هم در هیات رئیسه گرفتار شلوغی شده و صفی از نمایندگان منتظر گفتگو با او هستند.

 علیرضا سلیمی، ایزدخواه و ابراهیم عزیزی از جمله آنهایی هستند که در صف نمایندگان برای گفتگو با قالیباف هسستند. عزیزی بالاخره موفق به گفتگو با قالیباف می شود و بعد از اینکه روی صندلی خود می نشیند رسایی به سراغش می رود، عزیزی کلافه است و مدام به محاسنش دست می کشد.

بازهم چشم می چرخانم به سمت گعده پایداری ها، از گوشه صحن به سمت صندلی ها رفته اند و رسایی با زبان بدنی که گویای عصبانیت اوست، با نبویان صحبت می کند و در حین گفتگو عبا را در می آورد.

بی توجهی ذوالنوری به مالک شریعتی و نبویان سوژه شد

رفتار ذوالنوری و نبویان از جمله حاشیه های امروز مجلس بود، چنانچه وقتی ذوالنوری در حال گفتگو با روانبخش بود، به محض ورود نبویان به جمع آنها، ذوالنوری جمع را ترک می کند.

پاسخ سربالای ذوالنوری به مالک شریعتی هم توجه خبرنگاران را جلب می کند. چنانچه رفتار بدنی ذوالنوری در پاسخ به صحبت های شریعتی منفعلانه است و مانند همان زمان هایی که نمی خواهد مصاحبه کند و جواب سوال خبرنگاران را نمی دهد.

ساعت حوالی ۱۰ است اما گفتگوی پایداریچی ها همچنان ادامه دارد، این بار میان آقاتهرانی و رسایی.

حالا نوبت ثابتی رسیده، او که در طول دفاعیه پزشکیان سکوت اختیار کرده بود و به ظاهر آرام نشسته بود، به سمت هیئت رئیسه می رود اما نزدیک پله های هیئت رئیسه به نظر می رسد با رسایی مواردی را هماهنگ می کنند و سپس هر دو وارد هیئت رئیسه می شوند، رسایی به سمت معاون حقوقی قالیباف می رود و ثابتی به سمت خود قالیباف.

صحبت های ثابتی و قالیباف به درازا نمی کشد و خیلی زود پایین می آید اما رسایی همچنان بالا است. نبویان هم سراغ مشاور حقوقی قالیباف می رود و سپس به سراغ رئیس مجلس می رود. بحث میان قالیباف و نبویان جدی تر از آن است که به نظر می رسد، رنگ چهره قالیباف قرمز شده است.

اما در میانه این گعده ها و شلوغی ها هستند نمایندگانی که در فضایی دیگر هستند مانند علاءالدین بروجردی که به سبک پزشکیان در دوران نمایندگی اش در اطراف صحن قدم می زند و در فکر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.