دوباره تقصیرها پای مردم و تورم نوشته می‌شود

یک کارشناس اقتصادی درباره تداوم وضعیت موجود در بازار ارز هشدار داد و گفت: دلار با این دست فرمان گران‌تر هم خواهد شد و دوباره تقصیرها پای مردم و تورم نوشته می‌شود.

انتخاب نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه و به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که «اصلاح در نظام ارزی الزامی است». این اظهارات در پی این بیان شدند که تنش های اخیر در منطقه سبب بالا رفتن نرخ دلار شده است.یک کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که  بانک مرکزی با وجود اطلاع از وضعیت پیش‌ روی منطقه، اقدام موثری‌ بابت کنترل نرخ ارز نداشت.

رضا محمدی،کارشناس اقتصادی،درباره ضعف بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز گفت: افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر با توجه‌به شرایط خاص منطقه قابل پیش بینی بود،همین مسئله بانک مرکزی را مورد نقد قرار می‌دهد که چگونه با وجود اطلاع از وضعیت پیش‌رو و شرایط حساس فعلی، اقدام موثری‌بابت کنترل نرخ ارز نداشتند؟برخی از کارشناسان این روزها می‌گویند که نرخ تورم ناچارا منجر به افزایش نرخ ارز می‌شد اما این توجیه هم ضعف بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز را پوشش نمی‌دهد.بانک مرکزی باید با مردم نسبت به وضعیت فعلی بازار و آینده نرخ ارز صادقانه گفتگو کند.

او درباره راهکار کنترل نرخ ارز بیان کرد:مسئولین نمی‌توانند ادعا کنند که راهی به جز گرانی وجود ندارد. در زمینه ارز می‌توان با کنترل تفاضا،کاهش تورم انتظاری و جلوگیری از فرار ارز،از گران‌تر شدن دلار جلوگیری کرد.

وی در رابطه با تداوم گرانی دلار گفت: دلار با این دست فرمان گران‌تر هم خواهد شد و دوباره تقصیرها پای مردم و تورم نوشته می‌شود.اگرچه بودجه سال آینده نوید گرانی دلار را می‌دهد اما از الان نباید این خبر مورد سواستفاده دلالان قرار بگیرد.بانک مرکزی باید خود را آماده مقابله با اخبار و رفتارهای تنش آمیز در بازار ارز کند.

او افزود: نمی‌توان برای آینده ارز نرخ مشخصی داد اما از الان مسئولین بانک مرکزی باید به فکر سه ماه دیگر باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.