فوت و فن آشپزی با خمیر هزارلا، فیلو یا یوفکا

خمیر هزارلا، یا خمیر پای فرانسوی نوعی خمیر چند لایه است که با قرار دادن کره در داخل خمیر و تا کردن آن تهیه می‌شود اما تهیه آن در خانه کار هر کسی نیست.

به گزارش تازه نیوز، تهیه خمیر هزارلا در خانه کار ساده‌ای نیست و به مهارت بالایی نیاز دارد. به همین دلیل شاید تهیه آن در خانه برای همه افراد ممکن نباشد. گرچه این خمیر با آب، آرد، روغن و گاهی تخم‌مرغ آماده می‌شود اما تهیه آن در خانه کار هر کسی نیست. این خمیر با چرخاندن و کشش آرام آرام نازک می‌شود و اگر آشپزهای تازه‌کار بخواهند آن را با فشار وردنه نازک کنند، به نتیجه دلخواهشان نمی‌رسند.

خمیر هزارلا از کجا آمده؟

در میان رسپی‌های خاورمیانه‌ای یا غذاهایی که مردم بالکان عادت به طبخ آن دارند، دستورپخت‌هایی زیادی را که در آن از خمیر هزارلا استفاده شده پیدا می‌کنید. این خمیر در کشورهای مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود و موارد مصرف مختلفی دارد. برای مثال در کشور ترکیه این خمیر را یوفکا می‌نامند و برای تهیه بورک و باقلوا از آن استفاده می‌کنند.

اینکه این خمیر در کدام کشور متولد شده را کسی نمی‌داند؛ اما می‌گویند که مردم یونان باستان نان‌های نازکی را با عسل شیرین می‌کردند و با گردوی خرد شده می‌خوردند. شاید آن میان‌وعده یونانی را بتوانیم جد باقلوای امروزی بدانیم، اما نمی‌توانیم با قاطعیت یونانی‌ها را به عنوان مبتکران تولید خمیر فیلو یا همان خمیر هزارلا معرفی کنیم.

چطور از این خمیر استفاده کنیم؟

از آنجا که خمیر هزارلا چربی زیادی ندارد، در زمان طبخ غذا معلمولا لایه‌های آن با روغن یا کره برس‌کشی می‌شود با وجود خشکی ظاهری خمیر هزارلا، این خمیر بعد از پخت بافت تردی پیدا می‌کند و لایه‌های آن ملموس‌تر به نظر می‌رسد.

با خمیر هزارلا می‌توان برخی از شیرینی‌ها، لقمه‌های سرخ شده یا پخته شده در فر و میان‌وعده‌های ساده را آماده کرد. برخی از غذاهای مدرن، با این خمیر خوشمزه‌تر به‌نظر می‌رسند و در مواردی می‌توان آن را به عنوان جایگزین خمیرهای ساده استفاده کرد.

با این خمیر شیرینی هم می‌شود آماده کرد؟

تهیه چیزکیک با پایه بیسکویتی یا روی کیک‌های خوشمزه شاید به سادگی آماده کردن آن با خمیر فیلو نباشد. با استفاده از این خمیر شما می‌توانید چیز کیک ترکی ساده‌ای را آماده کنید و از طعم خوشایندش لذت ببرید.

البته شیرینی‌هایی که با خمیر هزارلا می‌توان آماده کرد به چیزکیک و باقلوا محدود نمی‌شوند و شما حتی می‌توانید شیرینی عید را هم با استفاده از این خمیر و به سادگی تهیه کنید یا اینکه با کمکش برای افطارتان دسر ام علی را تهیه کنید. اگر هم می‌خواهید شیرینی کم‌چربی و کم‌کالری را آماده کنید، شیرینی زبان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چطور می‌توان در کوتاه‌ترین زمان باقلوا ترکی آماده کرد؟

تهیه باقلواهای شیره‌ای ترکی با استفاده از خمیرهزارلا، کار سختی نیست. حتی اگر شیرینی‌پز حرفه‌ای نباشید، با استفاده از این خمیرهای آماده می‌توانید به راحتی باقلوای ترکی مجلسی و خوشمزه‌ای را حاضر کنید.

گذشته از باقلوا ترکی ساده، می‌توانید با استفاده از خمیر هزارلا باقلوای شیر را هم تهیه کنید. یا اینکه سراغ طعم‌های ناآشنا اما دلچسب دیگر بروید و باقلوای شکلات را آماده کنید.

این خمیر در آشپزی هم به کار می‌رود؟

آشپزی با استفاده از خمیر یوفکا، سریع و خوشایند است. بچه‌ها عاشق غذاهای مدرنی مثل پای مرغ هستند و لقمه‌های انرژی‌بخشی مثل چیز چیکن رینگ را هم می‌توانید برایشان آماده کنید. یا اینکه با تهیه لقمه‌هایی مثل اسپاناکوپیتا آنها را با سبزیجات آشتی دهید.

اسلوپی جو یکی دیگر از میانوعده‌های سالم و خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را به عنوان عصرانه کودک یا به عنوان فینگرفودی متفاوت برای مهمانی‌های‌تان آماده کنید.

گذشته از لقمه‌های ساده و سالم، با استفاده از خمیر یوفکا می‌توانید فینگرفودهای خوشمزه‌ای را هم تهیه کنید. بورک پاسترامی و یوفکای سوسیس از لقمه‌های خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید آنها را با استفاده از این خمیر آماده کنید. اگر هم به فکر غذای سالم‌تر و سیر کننده‌تری هستید، رول گوشت پنیری را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر تمایل به تهیه خمیرهزارلای پمینا را دارید به لینک خرید خمیر هزارلا مراجعه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.